Bijna thuis, op schiphol - Reisverslag uit Benin, Benin van leo groendijk - WaarBenJij.nu Bijna thuis, op schiphol - Reisverslag uit Benin, Benin van leo groendijk - WaarBenJij.nu

Bijna thuis, op schiphol

Door: Leo Groendijk

Blijf op de hoogte en volg leo

14 April 2016 | Benin, Benin

Deel 4 Behouden thuiskomst.
Klinkt allemaal zo gewoon. Ben weer thuis. Maar het is wel heel bijzonder. Van de ene wereld naar de andere is maar een uur of 6 vliegen. Dat klinkt zo gewoon en dat is het aan de ene kant ook. Maar als ik arriveer op Paris Charles de Gaulle en zie alle luxe, opgeruimdheid, georganiseerdheid en vooral het aangename klimaat om me heen dan gaan mijn gedachten even terug naar de mensen die ik heb achtergelaten. Dan moet ik soms toch even een traantje wegpinken. Hoe kan dit in Godsnaam bestaan? Waarom bestaat het in deze eeuw nog? Wat ging en gaat er mis? Waarom verdienen de mensen in Benin niet beter? En dan bedoel ik niet het loon in geld al is dat ook verrekte weinig. Een leraar verdient daar ongeveer 10% van wat ik verdien. Waar hij of zij een jaar over doen komt bij ons in een maand binnen. En dan niet denken dat alles daar maar 10 % kost van wat het hier kost.
Ik lees in de Volkskrant op de luchthaven in Parijs (ja die ligt om 7.00 al gewoon op de plank daar naast tientallen andere merken) dat de rijken der aarde, en dat zijn er heel veel, allemaal op hun beurt de gekste dingen bedenken om tevreden te worden of gelukkig.
Elon Task van TESLA wil 100 miljoen besteden om Mars te gaan koloniseren. Larry Page van Google wil mijnbouw gaan plegen op een komeet, Richard Arnson van Virgin ( een hele rijke luchtvaartman) wil een ruimtetoeristenbureau en Mark Zuckerberg van Facebook en Stephan Hawking willen met een satellieten vloot naar een ander sterrenstelsel. Miljarden verslindende projecten die naast geld ook nog eens bakken vol energie nodig hebben. Voor het wegschieten van de satellieten zwerm van Mark Zuckerberg is de energie nodig van 100 kerncentrales.
Ik vraag me volgens mij terecht af in welke wereld we leven. De ene helft van de planeet zwoegt, ploetert heeft dorst en of honger en stikt in het afval en de stank om hen heen. Hun leiders rijden in de grootste Audi’s A8 of vliegen met een helikopter van a naar b.
Die miljarden die verdiend worden door de grote internet goeroes van bijv Google, Twitter, Whatsapp en Facebook zijn in de eerste plaats door ons allen aan hen gegeven. Daar krijgen we dan Facebook voor terug. En dat is ontzettend handig. Facebook. Ik gebruik het af en toe zelf ook. Maar als we ons allemaal eens realiseerden dat de bazen van deze diensten met idiote plannetjes rondlopen zouden we ons wellicht eens achter de oren moeten krabben.
Iedereen is vrij om zijn verdiende geld te besteden aan wat hij wil. Maar of het allemaal slim is?
Bill Gates sponsort grote goede doelen en vele andere rijken en ook heel veel minder rijken doneren jaarlijks miljoenen voor ontwikkeling van derde wereld landen. Het probleem is echter niet een kwestie van geld. Het gaat er om dit geld op een duurzame manier te gebruiken voor goede scholing, het creeren van banen en het beschermen van het milieu. En hier gaat het zo vaak fout. Heb het zelf ook meegemaakt in deze VHL-Nuffic-WUR missie. Ons deeltje is mijns inziens een succes aan het worden maar daarnaast is er toch zoveel geld verspild aan bla bla en zaken die m.i. laag in prioriteit staan. Mijn collega was bij dat deel betrokken en heeft af en toe een boekje open gedaan. Om van te huilen. Ons deeltje met een zeer bescheiden budget is gelukkig concreet gebleven en er is resultaat geboekt.
De training van de afgelopen week aan de groep leraren werd zeer gewaardeerd. Ik merkte dat men leergierig is. Er is een zaadje gepoot en we hebben kunnen zien dat het al uitkiemt en wortels heeft geschoten. Het is aan de politiek in Benin om er voor te zorgen dat het jonge plantje blijvend water en voeding krijgt. Dan zal het veel zaad opbrengen en kan het wiel gaan draaien. Goed onderwijs is een vereiste voor de ontwikkeling van mensen. Dan kan men zichzelf ontplooien en uitgroeien tot een voorbeeld voor anderen. Ik ben geen wereldeconoom maar denk dat het op een of andere manier toch mogelijk moet zijn dat iedereen zijn of haar producten kan maken en verhandelen. Gelijke handel. Maar zijn de grootste landen ter wereld niet in eerste instantie uit op eigengewin? Ik vrees van wel. Ik zou graag willen dat al het grote verdiende geld dat wellicht de komende jaren de ruimte in gaat besteedt gaat worden aan de scholing van mensen in ontwikkelingslanden. Zoals een oud Chinees gezegde luidt: Give a man a fish hand you feed him for a day. Teach him how to fish and you feed him for a lifetime”.
Ik ben blij weer thuis te zijn. Straks in Kollum bij het gezin. In de groene, gezonde omgeving met alles dr op en dr an.
Eerst nog even naar huis vanaf Schihol. Groeten
Leo

• 14 April 2016 - 23:05

Pytsje Kampen:

Kin mei skoun yntinke Leo datst dat sa allegear beskrieuwst. Ast ut die omstandigheden wer de werklijkheid hjir under eagen sjochst ,kin de grize dy oer de grouwe gean.Haw alris in ferske makke ..mei de titel ...It wradske barren it griist mei oan ,wat is no gek wat is gewoan
    Je wurde nei sa.n missie wer sa ta de realitet brocht hjirre,just dat jowt in kultuurschok!
    Blied mei dyn dudelijke boarstskip en wa him oanspruten field kin der wat mei dwaan?
    Respekt en sa as ik it ek al sa faak tsjin dy sein ha Petsje of foar dyn ynset !!
    Bin altyd blij dat je minsken treffe dy,t it selfde soarte Afrika virus oproun ha,want wes earlijk moast dyn hert wol luchtsje kinne as wer thus komst en diele watst mei makke hast.
    Groetnis en mar bijkomme en bekomme winsket Pytsje Kampen ut it Heidenskip dy,t ek besmet is mei,t Africa virus en har der wellll by field.

• 14 April 2016 - 23:23

Jan Postma:

Geweldig Leo, weer een prachtige prestatie.
    Je hebt helemaal gelijk. De mensen zouden eens moeten beseffen dat we allen één zijn, de "ander" is gewoon een deel van je zelf.
    Jij hebt jouw steentjes inmiddels wel bijgedragen en bent nu bezig anderen daar ook toe aan te zetten, super!

• 15 April 2016 - 20:57

Tineke:

Ja........Weer een mooi verhaal.
    Blij dat je weer thuis bent.
    Trots op wat je weer hebt gedaan.

Kusje van je schonezusje