lesdag 4 power is back - Reisverslag uit Port-au-Prince, Haïti van leo groendijk - WaarBenJij.nu lesdag 4 power is back - Reisverslag uit Port-au-Prince, Haïti van leo groendijk - WaarBenJij.nu

lesdag 4 power is back

Door: leo groendijk

Blijf op de hoogte en volg leo

01 Maart 2013 | Haïti, Port-au-Prince

Half zeven op. Koffie aan, broodjes smeren. Ze worden wel heel droog hier.... Je moet bijne 2 koppen koffie bij 1 broodje nemen anders komt het er niet in. Vandaag ga ik nieuw brood halen. Om half acht ben ik in school en alles is klaar voor eennieuwe les. Nieuw formulier gemaakt met Noel voor het energieverbruik van de school en huisjes.
Op tijd met de les beginnen en het gaat als een speer. Gisteren wou het niet maar nu gaat het fluitend. Ik ben vannacht wel wakker geworden want er werd in de buurt flink geschoten met geweren. Een ruzie of een diefstal of zo. Ik vond het wel lang duren. t Leek wel een film van Rocky..... Behandeld vandaag Coaguleren, Vlokvorming, bezinking en snelle zandfilters en dat ging er in als zoete koek. Om 11 uur ben ik er door de theorie heen en we gaan het lab op en gaan demo's doen en de andere helft sommen maken.De afwiiseling is wel nodig want 4 uur naar Leo luisteren is doodvermoeiend denk ik. De kopieen voor morgen worden rond 13 uur uitgeprint en we gaan vanmiddag nieuwe transformatoren halen want we hebben allemaal verschillende apparaten die of op 110 Volt of op 220 Volt werken. We installeren in elke ruimte een transformator zodat we kunnen kiezen welk stopcontact we nodig hebben. Noel krijgt een grasmaaier voor het bijhouden van het terrein. Het hoge gras zorgt vor veel muggen dus zo'n ding komt goed van pas.
Het eten van Nerle, de vrouw van Noel is als elke dag maar steeds in een andere volgorde. De ene keer ligt de kip apart , dan de aardappels en dan weer de komkommer. Geeft niet het smaakt nog steeds. Als ik thuis kom wil ik aardappels met spinazie of worteltjes met draadjesvlees en de bijbehorende jus. Ik wil een maand geen rijst met bonen meer zien. Overigens is het bijbehorende sausje altijd wel aangenaam.
Hier geen vla na. Niet erg hoor . Als je honger hebt eet je alles.
Vandaag de moestuin naast de school die Noel heeft ontgonnen ontdaan van "onkruid". Ik zie niet wat hier onkruid is of een lekker gewas maar Noel roept elke keer of iets er uit kan of niet. In de tuin groeien bananen, dikke komkommers en tomaten. De uien en een aner ding zijn nog niet klaar.mDe rommel gaat op mijn composthoop. Ik zal Noel leren dat dat goed is voor de organische stof op de tuin. De urine komt er later over.....
Vanavond even naar het echtpar Lakai geweest die net terug zijn uit de VS. Ik kwam ze bij de poort tegen. Ze wonen in het huis van Hart voor Haiti waar wij eerst verbleven voordat onze huisjes klaar waren. Biertje gedronken en even bijgepraat. Ze wonen en werken hier permanent voor een amerikaanse organisatie. Komen oorspronkelijk uit Zeeland.
Morgen komt Sander en die zit nu al in het vliegtuig. Ik ben benieuwd hoe het hem vergaat. Het weekend hebben we voor de overdracht. Vandaag een schema gemaakt voor wat er nog moet gebeuren als ik weg ben.
Verder plaats ik nog een aantal fotootjes vandaag.
Greetz en oan't moarn.
Leo

• 01 Maart 2013 - 08:29

Tineke :

Hey Leo,
    Hier FF een berichtje van mij. Hoe is het met jou....de morgen laten je nu met rust begrijp ik uit de verhalen. Fijn dat je nu snel weer terug komt. Alles wat je daar had willen doen is je gelukt? Nou de dr is in aantocht dus.... ik ga stoppen. Tuut je zussie

• 01 Maart 2013 - 09:46

Karin:

hoi lieve Leo..

na regen komt zonneschijn...

het was vast en zeker ook fijn om sávonds even op bezoek te gaan, even weer gewoon nederlands kunnen praten, daar knapt een mens weer van op...
    heel veel succes toe gewenst,

liefs van ons...

• 01 Maart 2013 - 10:44

Tineke (en Mat'n):

Wat sjocht it der allegear kreas út dêr yn jim lokaal! Krije wy in better idee fan hoe't jim dêr omspane. En wat in serieuze blikken ha dyn learlingen. Hast de hoannen noch net op'e foto set, of gunst harren dat net.
    Dat iten liket oars ek net ferkeard, fregest even in resept foar my? Foaral fan dat sauske!
    Ferjitst net om ûndertusken ek te genieten fan dyn avontoer, toch?

Tineke

• 01 Maart 2013 - 20:08

Rianne:

succes met de laatste paar dagen daar, komt vast goed ;)

• 02 Maart 2013 - 11:09

Karin:

Prachtig werk en hulp die echt werkt en voor veel mensen echt wat oplevert! Wil graag meer weten!