Avond voor vertrek - Reisverslag uit Port-au-Prince, Haïti van leo groendijk - WaarBenJij.nu Avond voor vertrek - Reisverslag uit Port-au-Prince, Haïti van leo groendijk - WaarBenJij.nu

Avond voor vertrek

Door: leo

Blijf op de hoogte en volg leo

05 Maart 2013 | Haïti, Port-au-Prince

t Is maandagavond 11 uur en ik schrijf mijn laatste stukje over mijn verblijf hier op Haiti.
Vandaag een lesmarathin gehouden van 8.30 t/m 16.30. t Was een leuke mooie en gezellige dag met de studenten. t Was vanmorgen lekkr zwaar bewolkt en dat scheelt enorm in de temperatuur. Om half negen was Decembre, een van de twee leraren nog niet aanwezig en we hoorden dat die een heel belangrijke afspraak elders had... Gek, hoezo? Maar goed , Samson en Noel zijn er wel en doen stinkend hun best om met mij de les tot een goed einde te volbrengen. Ze vertalen goed en om half vier is het mooi geweest. De leerlingen eindigen spontaan met een danklied en een dankgebed. Elke dag beginnen ze staand een ochtendzang gevolgd door een soort Onze Vader. Indrukwekkend om te zien en vooral dat ze dat gewoon uit eigen beweging doen. Ze vragen elke dag om steun voor de cursus. Decembre komt de hele dag niet opdagen dus we hebben wellicht een probleem op te lossen. Misschien is zijn oog ergens anders op gevallen en wil hij nietverder. Wie weet. Het is allemaal onzeker. Samson doet veel in zijn eentje vandaag en is aan het einde van de dag ook afgedraaid.
Sander heeft bellofd vandaag voor mij een afscheidsdiner te koken en dat lukt. Af en toe een pan in de fik maar er komt iets lekkers op tafel. Kip met Papaya. Ik wist niet wat dat was maar volgens Sander vreten de Indianen dat hier ook vaak. Overigens zijn er geen indianen meer hier. Alleen echte zwarte "Afrikanen" een trots volk dat niet met zich laat sollen. Zwart en blank zijn hier echt verschillend en dat uiit zich in allerlei dingen. Zo betaal ik 5 USD voor een bezoek aan een oud kasteel van Chritopher en een Haitiaan 0,50 USD. Verschil moet er zijn. Wij zijn per definitie rijk.
Ik heb mijn koffe gepakt en heb zin in de terugvlucht via New York. 2 uur overstappen en dan naar Amsterdam en dan met de trein naar Kollum, naar mijn Stien en de kids. Ik verlang naar hun. Heb het hier weer even gehad. Ik wil een lekkere douche, een schoon bed, een broodje kaas en s avonds even Pauw en Witteman en weer naar Van Hall om het gewone werk weer te mogen doen. t Is zo mooi in nederland. Je weet niet hoe mooi ons landje is met al zijn regels en beperkingen.
Maar er is altijd stroom, warm water, telefoon..., een auto, volle winkels, verse groente, patat met, enz.
Maar hier is tijd. tijd voor alles op zijn tijd. Vandaag niet? Morgen komt alles goed. De mensen ervaren alles gelaten en hebben geduld. Als het niet rechts om kan , doen we het limks om. Als de stroom er weer af is wachten we gewoon tot ie er weer op kan. Geen water? Starks wel hoor. Verkeer opstopping? Als we maar voor donker thuis zijn komt alles goed. In donker wordt het gevaarlijk dus we zorgen dat we voor donker thuis zijn, achter de muur.
Vanavond nog even bij een nederlands echtpaar geweest die hier permanent wonen.Een zendelingsechtpaar die voor een Amerikaanse stichting werken. Die hebben ook zo hun problemen en tegenslagen. We zijn niet anders maar vandaag hebben we mee gekregen dat onze stagiar Sam een vaste baan krijgt bij de haitiaanse bierbrouwer afdeling watervoorziening. Een opsteker waarop we een biertje nemen.Daar doen we het voor. Werk en nog eens werk.
Ik hoop dat Decembre morgenvroeg komt en anders wordt het een lastig verhaal voor hem. Wij gaan ons redden, daar ben ik van overtuigd. Met of zonder Decembre. Noel doet het fantastisch en Samson ook. Pet je af voor de bikkels. Noel heeft vandaag een kippenhok gemaakt en zijn zoontje Olivier is maar wat trots op deze aanwinst voor de eieren. Alleen zit er ook een haan bij en die zijn er al teveel. gelukig nog maar 1 nacht en dan geen hanen gezang meer om 5 uur....
Ik ga zo slapen in mijn superdichte klamboe en morgen 9.30 uur richting vliegveld. Een uurtje tuffen in de verkeerschaos en rond 11 uur hoop ik te kunnen inchecken. Mijn klamboe en bed is morgen voor Sander. Die moet vannacht nog flink plakken en meppen.
Tot zover ut Haiti.
Oant sjen
Greetz
Leo

  • 05 Maart 2013 - 07:32

    Karin:

    Hoi leo,

    Wij wensen je een hele goede thuisreis toe!
    tot morgen in Kollum!!

    groetjes van ons.

  • 05 Maart 2013 - 07:48

    Thea:

    Leo,

    Kom maar snel deze kant op, 't is inderdaad mooi geweest. Morgenochtend ben je weer lekker bij je lieve vrouw en kinderen thuis. Goeie reis jonge!

    Dikke tût S, T en Am

  • 05 Maart 2013 - 08:20

    Freerkje:

    Hoi Leo,
    Wat een andere wereld daar in Haiti. Ben blij dat je het programma af hebt kunnen maken en nu met een gerust hart Haiti kunt verlaten. Een hele goede reis toegewenst en we zien je graag weer terug in Kollum.
    liefs Freerkje

  • 05 Maart 2013 - 08:23

    Tineke Kooistra:

    Hey Leo,
    Het is hier nu 8. 00 geweest en we zijn weer opgestaan hebben ons broodje kaas weer achter de kiezen, gewassen, tv staat aan en zo als elke dag zijn de ochtend ritueelen weer achter de rug. Zo ook het internet staat weer aan met met veel genoegen lees ik weer je reis verslag. Vervelend dat Decembre er niet was maar wie weet staat hij er morgen weer. Fijn dat de anderen het allemaal zo goed op pakken en hopelijk dat het project veel vruchten af werpt. Morgen ben je weer thuis is ook weer goed. Wens je even goede terug reis en tot snel. Ik wacht op Stien zij komt vandaag mij vertroetelen .
    Dikke kus Gert Jan Anna Bert en Tineke

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

leo

Leo Groendijk Ik ben begaan met mensen die elke dag verstoken blijven van genoeg en veilig drinkwater en goede sanitatie. Daarom wil ik me inzetten voor Water for Everyone, een stichting die het doel nastreeft om te werken aan genoeg en veilig drinkwater en sanitatie voor mensen in ontwikkelingslanden en in oorlogsgebieden.

Actief sinds 11 Jan. 2011
Verslag gelezen: 383
Totaal aantal bezoekers 94096

Voorgaande reizen:

05 Juli 2020 - 25 Juli 2020

Sumbawanga en Kilangala

06 Juli 2019 - 18 Juli 2019

Rwanda en Tanzania

07 November 2017 - 16 November 2017

Les geven in China - een nieuw weerzien

08 September 2017 - 18 September 2017

Op naar Jeremie - West Haiti

26 Februari 2017 - 06 Maart 2017

Cursus geven in Porto Novo - Benin - nr 4

10 Oktober 2016 - 22 Oktober 2016

Cursus afvalwaterzuivering in Kosovo

08 September 2016 - 15 September 2016

Cursus geven in Mozambique

10 Augustus 2016 - 23 Augustus 2016

Klus op Haiti

01 April 2016 - 14 April 2016

Cursus in Benin

07 November 2015 - 17 November 2015

Werkbezoek project Haiti

19 September 2015 - 28 September 2015

Cursus geven in Brazilie

14 Januari 2015 - 29 Januari 2015

Waterzuiveren in Kenia en Burkina Faso

20 September 2014 - 05 Oktober 2014

Onderweg naar Haiti

20 September 2014 - 04 Oktober 2014

werk aan de winkel op Haïti

27 April 2014 - 07 Mei 2014

cursus geven in Benin, Porto Novo

15 November 2013 - 28 November 2013

Scholen in Benin (west afrika)

17 November 2013 - 27 November 2013

wateronderwijs in noorden Benin, West Afrika

18 Oktober 2013 - 02 November 2013

derde cursus haiti najaar 2013

21 Februari 2013 - 05 Maart 2013

Tweede Water Training op Haiti 2013

01 Augustus 2012 - 17 September 2012

Haiti reis nr 4

01 Juli 2011 - 01 September 2011

vakantie met de familie

22 Januari 2011 - 30 Januari 2011

Mijn tweede Haiti reis

15 Juni 2010 - 06 Juli 2010

Werk aan de winkel in Benin

25 Januari 2010 - 09 Februari 2010

Mijn eerste bezoek aan Haiti

16 Juli 2008 - 29 Juli 2008

onderwijs in China

15 Juli 2000 - 29 Juli 2000

onderwijs water en milieu op EMCC Qinhuangdao

25 Augustus 1999 - 31 Augustus 1999

onderwijs in Azerbajan

Landen bezocht: