Avond voor vertrek - Reisverslag uit Port-au-Prince, Haïti van leo groendijk - WaarBenJij.nu Avond voor vertrek - Reisverslag uit Port-au-Prince, Haïti van leo groendijk - WaarBenJij.nu

Avond voor vertrek

Door: leo

Blijf op de hoogte en volg leo

05 Maart 2013 | Haïti, Port-au-Prince

t Is maandagavond 11 uur en ik schrijf mijn laatste stukje over mijn verblijf hier op Haiti.
Vandaag een lesmarathin gehouden van 8.30 t/m 16.30. t Was een leuke mooie en gezellige dag met de studenten. t Was vanmorgen lekkr zwaar bewolkt en dat scheelt enorm in de temperatuur. Om half negen was Decembre, een van de twee leraren nog niet aanwezig en we hoorden dat die een heel belangrijke afspraak elders had... Gek, hoezo? Maar goed , Samson en Noel zijn er wel en doen stinkend hun best om met mij de les tot een goed einde te volbrengen. Ze vertalen goed en om half vier is het mooi geweest. De leerlingen eindigen spontaan met een danklied en een dankgebed. Elke dag beginnen ze staand een ochtendzang gevolgd door een soort Onze Vader. Indrukwekkend om te zien en vooral dat ze dat gewoon uit eigen beweging doen. Ze vragen elke dag om steun voor de cursus. Decembre komt de hele dag niet opdagen dus we hebben wellicht een probleem op te lossen. Misschien is zijn oog ergens anders op gevallen en wil hij nietverder. Wie weet. Het is allemaal onzeker. Samson doet veel in zijn eentje vandaag en is aan het einde van de dag ook afgedraaid.
Sander heeft bellofd vandaag voor mij een afscheidsdiner te koken en dat lukt. Af en toe een pan in de fik maar er komt iets lekkers op tafel. Kip met Papaya. Ik wist niet wat dat was maar volgens Sander vreten de Indianen dat hier ook vaak. Overigens zijn er geen indianen meer hier. Alleen echte zwarte "Afrikanen" een trots volk dat niet met zich laat sollen. Zwart en blank zijn hier echt verschillend en dat uiit zich in allerlei dingen. Zo betaal ik 5 USD voor een bezoek aan een oud kasteel van Chritopher en een Haitiaan 0,50 USD. Verschil moet er zijn. Wij zijn per definitie rijk.
Ik heb mijn koffe gepakt en heb zin in de terugvlucht via New York. 2 uur overstappen en dan naar Amsterdam en dan met de trein naar Kollum, naar mijn Stien en de kids. Ik verlang naar hun. Heb het hier weer even gehad. Ik wil een lekkere douche, een schoon bed, een broodje kaas en s avonds even Pauw en Witteman en weer naar Van Hall om het gewone werk weer te mogen doen. t Is zo mooi in nederland. Je weet niet hoe mooi ons landje is met al zijn regels en beperkingen.
Maar er is altijd stroom, warm water, telefoon..., een auto, volle winkels, verse groente, patat met, enz.
Maar hier is tijd. tijd voor alles op zijn tijd. Vandaag niet? Morgen komt alles goed. De mensen ervaren alles gelaten en hebben geduld. Als het niet rechts om kan , doen we het limks om. Als de stroom er weer af is wachten we gewoon tot ie er weer op kan. Geen water? Starks wel hoor. Verkeer opstopping? Als we maar voor donker thuis zijn komt alles goed. In donker wordt het gevaarlijk dus we zorgen dat we voor donker thuis zijn, achter de muur.
Vanavond nog even bij een nederlands echtpaar geweest die hier permanent wonen.Een zendelingsechtpaar die voor een Amerikaanse stichting werken. Die hebben ook zo hun problemen en tegenslagen. We zijn niet anders maar vandaag hebben we mee gekregen dat onze stagiar Sam een vaste baan krijgt bij de haitiaanse bierbrouwer afdeling watervoorziening. Een opsteker waarop we een biertje nemen.Daar doen we het voor. Werk en nog eens werk.
Ik hoop dat Decembre morgenvroeg komt en anders wordt het een lastig verhaal voor hem. Wij gaan ons redden, daar ben ik van overtuigd. Met of zonder Decembre. Noel doet het fantastisch en Samson ook. Pet je af voor de bikkels. Noel heeft vandaag een kippenhok gemaakt en zijn zoontje Olivier is maar wat trots op deze aanwinst voor de eieren. Alleen zit er ook een haan bij en die zijn er al teveel. gelukig nog maar 1 nacht en dan geen hanen gezang meer om 5 uur....
Ik ga zo slapen in mijn superdichte klamboe en morgen 9.30 uur richting vliegveld. Een uurtje tuffen in de verkeerschaos en rond 11 uur hoop ik te kunnen inchecken. Mijn klamboe en bed is morgen voor Sander. Die moet vannacht nog flink plakken en meppen.
Tot zover ut Haiti.
Oant sjen
Greetz
Leo

• 05 Maart 2013 - 07:32

Karin:

Hoi leo,

Wij wensen je een hele goede thuisreis toe!
    tot morgen in Kollum!!

groetjes van ons.

• 05 Maart 2013 - 07:48

Thea:

Leo,

Kom maar snel deze kant op, 't is inderdaad mooi geweest. Morgenochtend ben je weer lekker bij je lieve vrouw en kinderen thuis. Goeie reis jonge!

Dikke tût S, T en Am

• 05 Maart 2013 - 08:20

Freerkje:

Hoi Leo,
    Wat een andere wereld daar in Haiti. Ben blij dat je het programma af hebt kunnen maken en nu met een gerust hart Haiti kunt verlaten. Een hele goede reis toegewenst en we zien je graag weer terug in Kollum.
    liefs Freerkje

• 05 Maart 2013 - 08:23

Tineke Kooistra:

Hey Leo,
    Het is hier nu 8. 00 geweest en we zijn weer opgestaan hebben ons broodje kaas weer achter de kiezen, gewassen, tv staat aan en zo als elke dag zijn de ochtend ritueelen weer achter de rug. Zo ook het internet staat weer aan met met veel genoegen lees ik weer je reis verslag. Vervelend dat Decembre er niet was maar wie weet staat hij er morgen weer. Fijn dat de anderen het allemaal zo goed op pakken en hopelijk dat het project veel vruchten af werpt. Morgen ben je weer thuis is ook weer goed. Wens je even goede terug reis en tot snel. Ik wacht op Stien zij komt vandaag mij vertroetelen .
    Dikke kus Gert Jan Anna Bert en Tineke