De laatste lesdag al weer - Reisverslag uit Port-au-Prince, Haïti van leo groendijk - WaarBenJij.nu De laatste lesdag al weer - Reisverslag uit Port-au-Prince, Haïti van leo groendijk - WaarBenJij.nu

De laatste lesdag al weer

Door: leo

Blijf op de hoogte en volg leo

04 Maart 2013 | Haïti, Port-au-Prince

Maandag 4 maart
T Is half zeven als de wekker gaat. Om 4 uur werd ik wakker van Sander. Die was bezig met een moordpartij. Hij had ook een klamboe geinstalleerd maar dat moet je toch elke keer weer even leren. Ik hoorde hem, terwijl ik in stiekum lag te grinniken, met duck tape in de weer om allerlei gaten te dichten. T Moet potdicht zijn want die krengen komen overal doorheen, heb ik geleerd. Ik heb al geen week meer een mug in mijn tent gezien. Ze dansen allemaal voor het gaas en schreeuwen om bloed, maar ik ben niet bereid ook maar 1 zo’n kreng binnen te laten.
Om 5 uur werd ik weer wakker en hoorde ik dat Noel al bezig was de auto te wassen. Gisteren waren we terug gekomen uit Cap Haitian en het regende zowaar. Heerlijk is dat. Dus de auto “zag er niet uit”. Onderweg heeft Noel gisteren nog 3 kippen gekocht en die hadden de bak achterin onder de str..nt gezet. De kippen gaan hier eieren leggen. Goed initiatief!!. Erwas kennelijk vannacht nog water want er was elektriciteit dus de auto werd grondig gewassen.
Om half zeven gaat de wekker . Het is licht en het is zwaar bewolkt. Hiep hoi. Dat scheelt een flink aantal graden vandaag. Vandaag mijn laatste lesdag.
Gisteravond de hele avond met Sander allerlei zaken doorgenomen van lesprogramma, taakverdelingen, ditten en datten en de financiele kant van het verhaal. Om 12 uur s avonds zijn we gestopt met een waslijst aan aandachtspunten die er de komende weken aan bod moeten komen.
Noel moet zo meteen nog kopietjes laten draaien bij de doodgraver en dan kan ik van start op de laatste lesdag voor mij. Ik ga het leukste onderdeel geven. House Water Treatment Systems en introductie Membranen in de waterbehandeling. Dat wordt leuk voorspel ik. House Water Systemen zijn kleinschalige, op gezinsniveau grote zuiveringen voor het maken van drinkwater. Deze zuiveringen zijn met name bedoeld voor de mensen hier op het platteland waar schoon drinkwater schaars is en/of heel moeilijk verkrijgbaar. In de bergachtige gebieden moet men soms 1,5 uur naar beneden lopen en met een volle grote emmer van 30 liter op hun hoofd weer naar boven. Een heidens karwei wat alleen door vrouwen en kinderen wordt gedaan. Ik heb hier nog nooit een man met water op zijn hoofd zien lopen. Wel met boter….
Ook ga ik vandaag met de groep leerlingen nog wat hoofdpunten herhalen om te zien hoe het in de hoofden is gaan zitten bij de leerlingen.
Vanmiddag hebben we met de drie Haitiaanse leraren en Sander en mij een overleg over wat er nog moet gebeuren en dan kan ik gerust weg. Ik heb er vertrouwen in dat alles reg komt. Het is ook de bedoeling dat wij steeds minder gaan doen en de haitiaanse docenten steeds meer. En ze willen wel dus dat is de helft. Om de school financieel zelfstandig te laten draaien zal nog een tijdje duren. Er ligt nu een plan om de cursus 3 x per jaar aan te bieden met 40 leerlingen verdeeld in twee groepen. Elke leerling betaalt voor 12 weken cursus 50 USD. Dat is voor veel mensen veel geld maar t geeft een grotere kans op werk. En daar schort het hier aan in Port au Prince. Werk. Betaald werk natuurlijk want het is hier eenkwestie van werken om te overleven. Geen werk is geen inkomen en dat betekent dat je op allerlei manieren aan je voedsel moet zien te komen. En dat is een strijd voor de grootste groep.
Onderweg zagen we gisteren meisjes van 14, 15 met een zware emmer met specie op hun hoofd als oppervrouw werken. Loodzwaar zo’n emmer en dan 50 meter omhoog lopen. Dat 10 uur per dag voor 3 USD. Dat is ongeveer 2 euro 75!! Een een brood kost hier toch nog zo’n 50 cent. En een liter diesel een Dollar US. Ik verdien netto ongeveer 10 x zoveel als een Haitiaanse leraar aan ons soort school. Een schoolmeester aan de basisschool verdient hier ongeveer 100- 150 Dollar per maand. Da’s per dag ongeveer 5 Euro…. En als je dan naar de prijzen van voedsel kijkt is dat verschrikkelijk duur voor hen. 2 bananen kosten hier toch zo’n 50 dollarcent. Da’s bijna duurder dan bij de Poeisz!! Het meeste voedsel moet worden ingevoerd. We drinken hier notabene melk uit Frankrijk. Te gek voor woorden. Het is echt tobben en wikken en wegen en elke Gourde wordt hier eerst omgedraaid voor ie wordt uitgegeven. De lokale landbouw is helemaal kapotgemaakt door allerlei “hulp” maatregelen als gedoneerde rijst, suiker en zonnebloemolie. De suikerrietplanages zijn grotendeels verlaten omdat men niet kan concurreren tegen de als hulp ingevoerde suiker. In buurland Dominicaanse Republiek is dat een grote industrie. Alle cement komt uit de DR. Zo kun je nog wel even doorgaan. De politiek moet werken aan werk. Voor boeren, onderwijs en vele andere takken van sport. Maar de overheid laat het volgens mij voor wat het is… Wij geloven dat goed onderwijs, in ons geval wateronderwijs, een bijdrage kan leveren aan de werkgelegenheid en het verbeeren van de leefomstandigheden door te werken aan schoon water en sanitatie.
Morgen vertrek ik om 9 uur van hier richting New York en dan even later naar Amsterdam waar ik dan woensdag rond 9 uur s morgens hoop te landen.
Wellicht voor die tijd nog een afsluiter op deze weblog. t Zal vanvond laat worden want je wilt nog van alles met elkaar doornemen en ik moet ook nog even weer fatsoenlijk inpakken en dan wegwezen.
Greetz,
Leo

• 04 Maart 2013 - 14:07

Tineke (en Mat'n):

Leo,

fijn datst sa'n soad dwaan koest dizze reis. Wy bidde datst in goede weromreis hast en dat Sander in goede tiid ha sil dêr.
    Tige de groetnis,

Tineke (en Mat'n)

• 04 Maart 2013 - 16:17

Klaas:

Hoi Leo, dus het sit er hast al wer op. Fijn dat alles goed regele is. Der bist do een kei yn. Fijne reis werom en oant waansdei. Groeten ut Kollum.

• 04 Maart 2013 - 17:28

Nanda:

Hoi Leo,

Bedankt dat je je ervaringen met ons hebt gedeeld. Interessant en soms niet voor te stellen.Goeie reis naar huis en ik zie je weer bij het oefenen!

Groetjes Nanda.

• 04 Maart 2013 - 20:09

Rianne:

ongeloofijk! die kosten voor voedsel, en wij maar klagen over de hoge kosten in de supermarkt, tegenover het loon wat wij verdienen, (inclusief pauzes en goede arbeitsomstandigheden)
    dankbaar mogen wij dan toch zijn dat we in nederland wonen, hoezo crisis? ik loop naar de kraan en neem een glas water! prachtig dat dit werk gedaan wordt. misschien een druppel in een vat, maar elke druppel is er 1 !!! laat dat vat maar voldruppelen!
    goede reis terug