De laatste lesdag al weer - Reisverslag uit Port-au-Prince, Haïti van leo groendijk - WaarBenJij.nu De laatste lesdag al weer - Reisverslag uit Port-au-Prince, Haïti van leo groendijk - WaarBenJij.nu

De laatste lesdag al weer

Door: leo

Blijf op de hoogte en volg leo

04 Maart 2013 | Haïti, Port-au-Prince

Maandag 4 maart
T Is half zeven als de wekker gaat. Om 4 uur werd ik wakker van Sander. Die was bezig met een moordpartij. Hij had ook een klamboe geinstalleerd maar dat moet je toch elke keer weer even leren. Ik hoorde hem, terwijl ik in stiekum lag te grinniken, met duck tape in de weer om allerlei gaten te dichten. T Moet potdicht zijn want die krengen komen overal doorheen, heb ik geleerd. Ik heb al geen week meer een mug in mijn tent gezien. Ze dansen allemaal voor het gaas en schreeuwen om bloed, maar ik ben niet bereid ook maar 1 zo’n kreng binnen te laten.
Om 5 uur werd ik weer wakker en hoorde ik dat Noel al bezig was de auto te wassen. Gisteren waren we terug gekomen uit Cap Haitian en het regende zowaar. Heerlijk is dat. Dus de auto “zag er niet uit”. Onderweg heeft Noel gisteren nog 3 kippen gekocht en die hadden de bak achterin onder de str..nt gezet. De kippen gaan hier eieren leggen. Goed initiatief!!. Erwas kennelijk vannacht nog water want er was elektriciteit dus de auto werd grondig gewassen.
Om half zeven gaat de wekker . Het is licht en het is zwaar bewolkt. Hiep hoi. Dat scheelt een flink aantal graden vandaag. Vandaag mijn laatste lesdag.
Gisteravond de hele avond met Sander allerlei zaken doorgenomen van lesprogramma, taakverdelingen, ditten en datten en de financiele kant van het verhaal. Om 12 uur s avonds zijn we gestopt met een waslijst aan aandachtspunten die er de komende weken aan bod moeten komen.
Noel moet zo meteen nog kopietjes laten draaien bij de doodgraver en dan kan ik van start op de laatste lesdag voor mij. Ik ga het leukste onderdeel geven. House Water Treatment Systems en introductie Membranen in de waterbehandeling. Dat wordt leuk voorspel ik. House Water Systemen zijn kleinschalige, op gezinsniveau grote zuiveringen voor het maken van drinkwater. Deze zuiveringen zijn met name bedoeld voor de mensen hier op het platteland waar schoon drinkwater schaars is en/of heel moeilijk verkrijgbaar. In de bergachtige gebieden moet men soms 1,5 uur naar beneden lopen en met een volle grote emmer van 30 liter op hun hoofd weer naar boven. Een heidens karwei wat alleen door vrouwen en kinderen wordt gedaan. Ik heb hier nog nooit een man met water op zijn hoofd zien lopen. Wel met boter….
Ook ga ik vandaag met de groep leerlingen nog wat hoofdpunten herhalen om te zien hoe het in de hoofden is gaan zitten bij de leerlingen.
Vanmiddag hebben we met de drie Haitiaanse leraren en Sander en mij een overleg over wat er nog moet gebeuren en dan kan ik gerust weg. Ik heb er vertrouwen in dat alles reg komt. Het is ook de bedoeling dat wij steeds minder gaan doen en de haitiaanse docenten steeds meer. En ze willen wel dus dat is de helft. Om de school financieel zelfstandig te laten draaien zal nog een tijdje duren. Er ligt nu een plan om de cursus 3 x per jaar aan te bieden met 40 leerlingen verdeeld in twee groepen. Elke leerling betaalt voor 12 weken cursus 50 USD. Dat is voor veel mensen veel geld maar t geeft een grotere kans op werk. En daar schort het hier aan in Port au Prince. Werk. Betaald werk natuurlijk want het is hier eenkwestie van werken om te overleven. Geen werk is geen inkomen en dat betekent dat je op allerlei manieren aan je voedsel moet zien te komen. En dat is een strijd voor de grootste groep.
Onderweg zagen we gisteren meisjes van 14, 15 met een zware emmer met specie op hun hoofd als oppervrouw werken. Loodzwaar zo’n emmer en dan 50 meter omhoog lopen. Dat 10 uur per dag voor 3 USD. Dat is ongeveer 2 euro 75!! Een een brood kost hier toch nog zo’n 50 cent. En een liter diesel een Dollar US. Ik verdien netto ongeveer 10 x zoveel als een Haitiaanse leraar aan ons soort school. Een schoolmeester aan de basisschool verdient hier ongeveer 100- 150 Dollar per maand. Da’s per dag ongeveer 5 Euro…. En als je dan naar de prijzen van voedsel kijkt is dat verschrikkelijk duur voor hen. 2 bananen kosten hier toch zo’n 50 dollarcent. Da’s bijna duurder dan bij de Poeisz!! Het meeste voedsel moet worden ingevoerd. We drinken hier notabene melk uit Frankrijk. Te gek voor woorden. Het is echt tobben en wikken en wegen en elke Gourde wordt hier eerst omgedraaid voor ie wordt uitgegeven. De lokale landbouw is helemaal kapotgemaakt door allerlei “hulp” maatregelen als gedoneerde rijst, suiker en zonnebloemolie. De suikerrietplanages zijn grotendeels verlaten omdat men niet kan concurreren tegen de als hulp ingevoerde suiker. In buurland Dominicaanse Republiek is dat een grote industrie. Alle cement komt uit de DR. Zo kun je nog wel even doorgaan. De politiek moet werken aan werk. Voor boeren, onderwijs en vele andere takken van sport. Maar de overheid laat het volgens mij voor wat het is… Wij geloven dat goed onderwijs, in ons geval wateronderwijs, een bijdrage kan leveren aan de werkgelegenheid en het verbeeren van de leefomstandigheden door te werken aan schoon water en sanitatie.
Morgen vertrek ik om 9 uur van hier richting New York en dan even later naar Amsterdam waar ik dan woensdag rond 9 uur s morgens hoop te landen.
Wellicht voor die tijd nog een afsluiter op deze weblog. t Zal vanvond laat worden want je wilt nog van alles met elkaar doornemen en ik moet ook nog even weer fatsoenlijk inpakken en dan wegwezen.
Greetz,
Leo

  • 04 Maart 2013 - 14:07

    Tineke (en Mat'n):

    Leo,

    fijn datst sa'n soad dwaan koest dizze reis. Wy bidde datst in goede weromreis hast en dat Sander in goede tiid ha sil dêr.
    Tige de groetnis,

    Tineke (en Mat'n)

  • 04 Maart 2013 - 16:17

    Klaas:

    Hoi Leo, dus het sit er hast al wer op. Fijn dat alles goed regele is. Der bist do een kei yn. Fijne reis werom en oant waansdei. Groeten ut Kollum.

  • 04 Maart 2013 - 17:28

    Nanda:

    Hoi Leo,

    Bedankt dat je je ervaringen met ons hebt gedeeld. Interessant en soms niet voor te stellen.Goeie reis naar huis en ik zie je weer bij het oefenen!

    Groetjes Nanda.

  • 04 Maart 2013 - 20:09

    Rianne:

    ongeloofijk! die kosten voor voedsel, en wij maar klagen over de hoge kosten in de supermarkt, tegenover het loon wat wij verdienen, (inclusief pauzes en goede arbeitsomstandigheden)
    dankbaar mogen wij dan toch zijn dat we in nederland wonen, hoezo crisis? ik loop naar de kraan en neem een glas water! prachtig dat dit werk gedaan wordt. misschien een druppel in een vat, maar elke druppel is er 1 !!! laat dat vat maar voldruppelen!
    goede reis terug

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

leo

Leo Groendijk Ik ben begaan met mensen die elke dag verstoken blijven van genoeg en veilig drinkwater en goede sanitatie. Daarom wil ik me inzetten voor Water for Everyone, een stichting die het doel nastreeft om te werken aan genoeg en veilig drinkwater en sanitatie voor mensen in ontwikkelingslanden en in oorlogsgebieden.

Actief sinds 11 Jan. 2011
Verslag gelezen: 666
Totaal aantal bezoekers 94095

Voorgaande reizen:

05 Juli 2020 - 25 Juli 2020

Sumbawanga en Kilangala

06 Juli 2019 - 18 Juli 2019

Rwanda en Tanzania

07 November 2017 - 16 November 2017

Les geven in China - een nieuw weerzien

08 September 2017 - 18 September 2017

Op naar Jeremie - West Haiti

26 Februari 2017 - 06 Maart 2017

Cursus geven in Porto Novo - Benin - nr 4

10 Oktober 2016 - 22 Oktober 2016

Cursus afvalwaterzuivering in Kosovo

08 September 2016 - 15 September 2016

Cursus geven in Mozambique

10 Augustus 2016 - 23 Augustus 2016

Klus op Haiti

01 April 2016 - 14 April 2016

Cursus in Benin

07 November 2015 - 17 November 2015

Werkbezoek project Haiti

19 September 2015 - 28 September 2015

Cursus geven in Brazilie

14 Januari 2015 - 29 Januari 2015

Waterzuiveren in Kenia en Burkina Faso

20 September 2014 - 05 Oktober 2014

Onderweg naar Haiti

20 September 2014 - 04 Oktober 2014

werk aan de winkel op Haïti

27 April 2014 - 07 Mei 2014

cursus geven in Benin, Porto Novo

15 November 2013 - 28 November 2013

Scholen in Benin (west afrika)

17 November 2013 - 27 November 2013

wateronderwijs in noorden Benin, West Afrika

18 Oktober 2013 - 02 November 2013

derde cursus haiti najaar 2013

21 Februari 2013 - 05 Maart 2013

Tweede Water Training op Haiti 2013

01 Augustus 2012 - 17 September 2012

Haiti reis nr 4

01 Juli 2011 - 01 September 2011

vakantie met de familie

22 Januari 2011 - 30 Januari 2011

Mijn tweede Haiti reis

15 Juni 2010 - 06 Juli 2010

Werk aan de winkel in Benin

25 Januari 2010 - 09 Februari 2010

Mijn eerste bezoek aan Haiti

16 Juli 2008 - 29 Juli 2008

onderwijs in China

15 Juli 2000 - 29 Juli 2000

onderwijs water en milieu op EMCC Qinhuangdao

25 Augustus 1999 - 31 Augustus 1999

onderwijs in Azerbajan

Landen bezocht: