lesdag 3 - Reisverslag uit Port-au-Prince, Haïti van leo groendijk - WaarBenJij.nu lesdag 3 - Reisverslag uit Port-au-Prince, Haïti van leo groendijk - WaarBenJij.nu

lesdag 3

Door: leo groendijk

Blijf op de hoogte en volg leo

28 Februari 2013 | Haïti, Port-au-Prince

Lesdag 3 is afgerond. Puf, wat een dag. Ik heb vandaag mijn dag niet helemaal en ben moe en heb last van de warmte. Ga s avonds 9 uur op bed want pauw en witteman zijn via "uitzending gemist" niet goed te bekijken. 10 seconden beeld en dan een minuut wachten op de volgende 10 seconden . Voor je het weet ben je vergeten waar het over ging....
Ondanks de lange nacht ben ik rond 6 uur wakker door die r.t hanen en neem een ontbijt van droog brood met pindakaas , jam en "mc donald kaas" van de buurtsuper.
De buurtsuper is van een syrier die zijn land is uitgevlucht. Ik had een ander land uitgekozen geloof ik. Van Syrie naar Haiti is als van de regen in de drup. Niet vanweg de mensen her hoor. Die zijn super. Maar de troep, het stof, droogte, het verkeer, het lawaai, de altijd uitgevallen electriciteit, de dure onderdelen, de corrupte overheid, het gezuig van sommige klojo's en de temperatuur maken het lastig werken. Na het ontbijt een lekkere bak koffie gemaakt en voor het eerst in de in een hoekje gevonden thermoskan gedaan. Dan hoef ik de koffie om 11 uur niet op te warmen.
Ik ben rond 8 uur bij de school naast het huisje en de eerste leerlingen zaten al geduldig op de stoep. Ik oefen mijn Frans met bonjour, comment ca va? Ca va. Bonjour mesjeu Leo. Ze moeten soms wel een uur reizen voor men hier is. En dat is niet te plannen. Het verkeer zit regelmatig muurvast en dan kom je te laat. Ondanks dat zijn alle leerlingen steevast op tijd s morgens, waarvoor hulde. Vandaag heb ik grondwater afgemaakt en morgen doe ik oppervlaktewater. Mooie discussies af en toe. Je mag hier zonder vergunning alles doen zoals grondwaterbronnen slaan, water zonder belastin oppompen etc etc. Een "vrij" land.
Rond 11 uur was ik al bekaf en in de pauze ben ik even in het huisje gaan zitten in mijn eentje. Even weg. Ik mis af en toe de mogelijkheid om even slap te ouwehoeren. Met Jan of Sander er bij kun je af entoe even de boel van je af praten en een goeie mop aanhoren of zo. Na de les om half een heb ik koude spaghetti gehad die buurvrouw als ontbijt voor me had gemaakt. die stond al om 7 uur klaar bleek achteraf. Maar koude spaghetti smaakt ook wel. Ik had vandaag genoeg en goeie kopietjes voor de studenten. Voor morgen en overmorgen is alles gekopieerd en we kunnen zo door naar maandag.
Met Noel samen een snel zandfilter opgespoeld en klaar gemaakt voor de demonstratie morgen. Zand zeven en spoelen. De beide leraren heb ik aan het werk gezet met het maken van een Haitiaanse facebook pagina. Ook gaan ze de website van de school updaten.
Om 4 uur had ik de pijp uit en wilde even op bed. Bij het huisje eerst even de afwas gedaan en in de zon gezet. Zo droog. Daarna mijn spijkerbroek en ondergoed gewassen met groene zeep. Om 6 uur heb ik een soort kant en klare mie maaltijd klaargekookt. Die had ik deze week zen liggen bij Tony Macaroni, de buurtsuper. Hap slok weg en vanavond toch nog even de les voor morgen doorgenomen. Ik moet er sneller doorheen jammer genoeg. Sander gaat morgen in Nl op het vliegtuig en die komt vrijdag aan. Met een volle koffer: thermosfles, werkhandschoenen, batterijen en nog veel meer. Alles is hier gewoon duurder dan in Nl dus wat mee kan gaat mee.
Morgen maar weer zien. Ik ga zo po bed, kwart voor negen. Er is nu geen electriciteit meer en de laptop is bijna leeg. Het zaklampje opwinden en dan de klamboe in.
Morgen meer nieuws en ik hoop op een betere dag dan vandaag.

• 28 Februari 2013 - 08:08

Karin:

Hoi lieve Leo,

alle dagen lezen we jou verslag met veel interresse, alleen denk ik dat wij er eigenlijk geen voorstelling van kunnen maken!
    We proberen het ons wat voor te stellen....

(klein gedichtje hoor..)

In de drukte van het dagelijks leven,
    Vergeten we wel eens stil te staan.
    Het zijn de kleine dingen je gegeven.
    Die je helpen om weer verder te gaan!

kop op!! we denken aan je!
    liefs van ons !

• 28 Februari 2013 - 09:15

Rianne:

hopelijk nu een betere dag!

• 28 Februari 2013 - 16:36

Anni:

Wij denken alleen maar: goh, zoiets zou ik eens moeten doen...... Maar JIJ doet het ook echt!!!! Hulde.

• 28 Februari 2013 - 18:07

Aize:

En dan ook nog reageren op ons doucheproject!! Bikkel.

Succes,
    Aize