lesdag 3 - Reisverslag uit Port-au-Prince, Haïti van leo groendijk - WaarBenJij.nu lesdag 3 - Reisverslag uit Port-au-Prince, Haïti van leo groendijk - WaarBenJij.nu

lesdag 3

Door: leo groendijk

Blijf op de hoogte en volg leo

28 Februari 2013 | Haïti, Port-au-Prince

Lesdag 3 is afgerond. Puf, wat een dag. Ik heb vandaag mijn dag niet helemaal en ben moe en heb last van de warmte. Ga s avonds 9 uur op bed want pauw en witteman zijn via "uitzending gemist" niet goed te bekijken. 10 seconden beeld en dan een minuut wachten op de volgende 10 seconden . Voor je het weet ben je vergeten waar het over ging....
Ondanks de lange nacht ben ik rond 6 uur wakker door die r.t hanen en neem een ontbijt van droog brood met pindakaas , jam en "mc donald kaas" van de buurtsuper.
De buurtsuper is van een syrier die zijn land is uitgevlucht. Ik had een ander land uitgekozen geloof ik. Van Syrie naar Haiti is als van de regen in de drup. Niet vanweg de mensen her hoor. Die zijn super. Maar de troep, het stof, droogte, het verkeer, het lawaai, de altijd uitgevallen electriciteit, de dure onderdelen, de corrupte overheid, het gezuig van sommige klojo's en de temperatuur maken het lastig werken. Na het ontbijt een lekkere bak koffie gemaakt en voor het eerst in de in een hoekje gevonden thermoskan gedaan. Dan hoef ik de koffie om 11 uur niet op te warmen.
Ik ben rond 8 uur bij de school naast het huisje en de eerste leerlingen zaten al geduldig op de stoep. Ik oefen mijn Frans met bonjour, comment ca va? Ca va. Bonjour mesjeu Leo. Ze moeten soms wel een uur reizen voor men hier is. En dat is niet te plannen. Het verkeer zit regelmatig muurvast en dan kom je te laat. Ondanks dat zijn alle leerlingen steevast op tijd s morgens, waarvoor hulde. Vandaag heb ik grondwater afgemaakt en morgen doe ik oppervlaktewater. Mooie discussies af en toe. Je mag hier zonder vergunning alles doen zoals grondwaterbronnen slaan, water zonder belastin oppompen etc etc. Een "vrij" land.
Rond 11 uur was ik al bekaf en in de pauze ben ik even in het huisje gaan zitten in mijn eentje. Even weg. Ik mis af en toe de mogelijkheid om even slap te ouwehoeren. Met Jan of Sander er bij kun je af entoe even de boel van je af praten en een goeie mop aanhoren of zo. Na de les om half een heb ik koude spaghetti gehad die buurvrouw als ontbijt voor me had gemaakt. die stond al om 7 uur klaar bleek achteraf. Maar koude spaghetti smaakt ook wel. Ik had vandaag genoeg en goeie kopietjes voor de studenten. Voor morgen en overmorgen is alles gekopieerd en we kunnen zo door naar maandag.
Met Noel samen een snel zandfilter opgespoeld en klaar gemaakt voor de demonstratie morgen. Zand zeven en spoelen. De beide leraren heb ik aan het werk gezet met het maken van een Haitiaanse facebook pagina. Ook gaan ze de website van de school updaten.
Om 4 uur had ik de pijp uit en wilde even op bed. Bij het huisje eerst even de afwas gedaan en in de zon gezet. Zo droog. Daarna mijn spijkerbroek en ondergoed gewassen met groene zeep. Om 6 uur heb ik een soort kant en klare mie maaltijd klaargekookt. Die had ik deze week zen liggen bij Tony Macaroni, de buurtsuper. Hap slok weg en vanavond toch nog even de les voor morgen doorgenomen. Ik moet er sneller doorheen jammer genoeg. Sander gaat morgen in Nl op het vliegtuig en die komt vrijdag aan. Met een volle koffer: thermosfles, werkhandschoenen, batterijen en nog veel meer. Alles is hier gewoon duurder dan in Nl dus wat mee kan gaat mee.
Morgen maar weer zien. Ik ga zo po bed, kwart voor negen. Er is nu geen electriciteit meer en de laptop is bijna leeg. Het zaklampje opwinden en dan de klamboe in.
Morgen meer nieuws en ik hoop op een betere dag dan vandaag.

  • 28 Februari 2013 - 08:08

    Karin:

    Hoi lieve Leo,

    alle dagen lezen we jou verslag met veel interresse, alleen denk ik dat wij er eigenlijk geen voorstelling van kunnen maken!
    We proberen het ons wat voor te stellen....

    (klein gedichtje hoor..)

    In de drukte van het dagelijks leven,
    Vergeten we wel eens stil te staan.
    Het zijn de kleine dingen je gegeven.
    Die je helpen om weer verder te gaan!

    kop op!! we denken aan je!
    liefs van ons !

  • 28 Februari 2013 - 09:15

    Rianne:

    hopelijk nu een betere dag!

  • 28 Februari 2013 - 16:36

    Anni:

    Wij denken alleen maar: goh, zoiets zou ik eens moeten doen...... Maar JIJ doet het ook echt!!!! Hulde.

  • 28 Februari 2013 - 18:07

    Aize:

    En dan ook nog reageren op ons doucheproject!! Bikkel.

    Succes,
    Aize

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

leo

Leo Groendijk Ik ben begaan met mensen die elke dag verstoken blijven van genoeg en veilig drinkwater en goede sanitatie. Daarom wil ik me inzetten voor Water for Everyone, een stichting die het doel nastreeft om te werken aan genoeg en veilig drinkwater en sanitatie voor mensen in ontwikkelingslanden en in oorlogsgebieden.

Actief sinds 11 Jan. 2011
Verslag gelezen: 639
Totaal aantal bezoekers 94137

Voorgaande reizen:

05 Juli 2020 - 25 Juli 2020

Sumbawanga en Kilangala

06 Juli 2019 - 18 Juli 2019

Rwanda en Tanzania

07 November 2017 - 16 November 2017

Les geven in China - een nieuw weerzien

08 September 2017 - 18 September 2017

Op naar Jeremie - West Haiti

26 Februari 2017 - 06 Maart 2017

Cursus geven in Porto Novo - Benin - nr 4

10 Oktober 2016 - 22 Oktober 2016

Cursus afvalwaterzuivering in Kosovo

08 September 2016 - 15 September 2016

Cursus geven in Mozambique

10 Augustus 2016 - 23 Augustus 2016

Klus op Haiti

01 April 2016 - 14 April 2016

Cursus in Benin

07 November 2015 - 17 November 2015

Werkbezoek project Haiti

19 September 2015 - 28 September 2015

Cursus geven in Brazilie

14 Januari 2015 - 29 Januari 2015

Waterzuiveren in Kenia en Burkina Faso

20 September 2014 - 05 Oktober 2014

Onderweg naar Haiti

20 September 2014 - 04 Oktober 2014

werk aan de winkel op Haïti

27 April 2014 - 07 Mei 2014

cursus geven in Benin, Porto Novo

15 November 2013 - 28 November 2013

Scholen in Benin (west afrika)

17 November 2013 - 27 November 2013

wateronderwijs in noorden Benin, West Afrika

18 Oktober 2013 - 02 November 2013

derde cursus haiti najaar 2013

21 Februari 2013 - 05 Maart 2013

Tweede Water Training op Haiti 2013

01 Augustus 2012 - 17 September 2012

Haiti reis nr 4

01 Juli 2011 - 01 September 2011

vakantie met de familie

22 Januari 2011 - 30 Januari 2011

Mijn tweede Haiti reis

15 Juni 2010 - 06 Juli 2010

Werk aan de winkel in Benin

25 Januari 2010 - 09 Februari 2010

Mijn eerste bezoek aan Haiti

16 Juli 2008 - 29 Juli 2008

onderwijs in China

15 Juli 2000 - 29 Juli 2000

onderwijs water en milieu op EMCC Qinhuangdao

25 Augustus 1999 - 31 Augustus 1999

onderwijs in Azerbajan

Landen bezocht: