dinsdag 26 november Ajax wint - Reisverslag uit Cotonou, Benin van leo groendijk - WaarBenJij.nu dinsdag 26 november Ajax wint - Reisverslag uit Cotonou, Benin van leo groendijk - WaarBenJij.nu

dinsdag 26 november Ajax wint

Door: leo groendijk

Blijf op de hoogte en volg leo

27 November 2013 | Benin, Cotonou

Dinsdag 26 November,
In de morgen vroeg op en een lekkere koude douche. s Avonds is het water warm omdat de watertank in de zon staat. s Morgens is het afgekoeld en dat heeft ook wel wat. Ik heb ook weer “vreemde” gasten op mijn kamer. 2 Gekko’s en een mooie grote spin. De laatste moet het helaas maar begeven. Ik vind hem/haar eng. Plat verdwijnt ie in de WC pot. Het ontbijt bestaat vanmorgen weer uit een soort Wrap en die smaakt prima. Koffie er bij, en nog een koffie want verder drinkt men geen koffie hier. Altijd Nescafé. Het ontbijt is overigens hetzelfde als de lunch gisteren. Ook wrap met wat rommel er in.
Om 8.30 uur begint de vergadering weer en we werken goed door in ons groepje. Ik stel voor een 6 tal waterzuiveringen te laten bouwen en maak samen met hen een lijst met nodige onderdelen. De lijst wordt later gepresenteerd als onderdeel van het totale waterlab in Cotonou. Er is ook een groep bezig met landbouw gerelateerde waterzaken en een groep met hydrologische zaken. Ik leg de groepsleden uit wat de functie is van een Carrousel, een UASB, HWT systemen, een SSF en een RSF. Ik zal het jullie besparen maar we verstaan elkaar in de vaktaal goed en dat schept sowieso een band. Men heeft soms aan een half woord genoeg als ik iets uitleg. Met handen en voeten en soms woorden als kaka en pipi als het gaat om rioolwater of mest.
Na de pauze mag ik een presentatie geven aan de hele groep over mijn passie, HWTS. Home Water Treatment Systems. Dat zijn kleine waterzuivering systeempjes die je op gezinsniveau kunt gebruiken. Het platte land is hier verstoken van gezuiverd drinkwater. Men drinkt wat er is en dat is niet altijd slecht. Maar in de droge tijd wordt het kritisch. De waterputten raken leeg en men is aangewezen op evt opgeslagen regenwater. Onderweg vanuit Nattitangou ben ik op een gegeven moment uitgestapt bij een waterpomp die op dat moment werd gebruikt door een groepje mensen. Ik was belangstellend over de pomp en het water. De pomp was half defect en samen hebben we het maleur aan de pomp bekeken. Ik heb de chauffeur gevraagd om het missende onderdeel, een klein rubbertje, te gaan halen in de stad en de volgende dag langs te brengen bij het dorpshoofd. Deal. Het water uit de bron is verre van schoon. Er zit veel ijzer in en het is een beetje zout. Dat laatste is er bijna niet uit te halen met een eenvoudig systeempje. Verder bekeek ik onderweg een aantal open putten waar men met emmers water uit put. Juist die emmers zijn vaak een bron van besmetting. Remedie is; afdekken en een touwpomp er op. Dan is er geen direct contact meer tussen mens en diepe water. Het waterniveau is nu redelijk, het einde van de regentijd. Maar in het voorjaar daalt het peil en wordt het kritisch. De grotere dorpen krijgen water van de rivier via het staatsbedrijf SONEB. Deze zuivert het water zo goed als mogelijk maar er zijn grote problemen met algengroei door vermesting. De algen scheiden toxinen af en da’s niet goe! Verder gebruikt men er sloten Chloor. Effectief tegen bacterien maar het produceert veel kankerverwekkende microverontreinigingen die op termijn kanker kunnen veroorzaken.
Na mijn presentatie over diverse HWTS die goed in de smaak valt geef ik een demo van een klein waterfiltertje wat ik bij me heb. Het filter kan ongeveer 7000 liter water zuiveren vanuit de rivier. Als je hier water op straat koopt betaal je een USD (0,80 Euro) per 1,5 liter. Da’s voor de meesten onbetaalbaar. Er ontstaat een levende discussie over de werking en de prijs en het onderhoud. Ik laat een paar achter bij de groep die gebruikt gaan worden voor demo en training. Water for Everyone zorgt ook voor verspreiding van deze door donor gesponsorde filters. In Nl kun je bij de stichting een filter voor 10 Euro sponsoren waardoor een familie op het platteland een half jaar schoon drinkwater kan maken. Het lastigste is natuurlijk om het ding te introduceren en dat is nu juist de taak van de mensen die we opleiden op de lycees en universiteit.
In de namiddag gaan we tot acht uur door met discussie en presentatie van de behaalde resultaten. De groep is best goed bezig dankzij ook een prima en leuke voorzitter.
De laatste avond in Lokassa gaan Dennis en ik zelf even de straat op, op zoek naar een ander restaurantje dan de voorgaande avonden. We willen absoluut geen vis en rijst meer want Dennis is al twee dagen in de d.nn.. Ik wil geen vis in deze streek maar dat wisten jullie al. We vinden een straattentje waar we heerlijk spaghetti eten met een biertje erbij. Het tentje is echt een prachtig voorbeeld van Beninees straatvertier. We eten samen voor 2 Euro incl. bier. Later gaan we door naar een soort winkelstraatje waar we een op een gegeven moment een groep mannen treffen rondom een 15” TV-tje en ik herken direct Ajax shirtjes op het schermpje. Ajax speelt tegen Barcelona en iedereen is voor Barcelona maar Dennis en ik voor Ajax. Ja, je moet soms even van je geloof af als je een beetje Heerenveen fan bent. Al snel staat Ajax voor met 2-0 en de stemming is voor ons opperbest. We halen voor de 17 kinderen die er bij zitten een kratje cola bij de buursnackbar, voor 6 Euro, en als ik terugkom staan er ineens wel 30 man om de TV. We verdelen de cola en iedereen is blij. Ook wij. Ajax wint uiteindelijk moeizaam met 10 man met 2-1. Daarna op bed. Ik pak alvast mijn koffer netjes in en heb zin in de terugreis.

  • 27 November 2013 - 20:21

    Tineke:

    HEy Leo,

    Ik volg je natuurlijk steeds maar ben vergeten te schrijven.Weer mooi om te lezen dat het goed gaat. ALs ik jou verslagen leest dan ben ik in mijn gedachten daar bij jou en zie ik die kinderen met hun colaatje al voor mij...wat zal het een feest voor hun zijn geweest. En is ondertussen je koffer in gepkakt. Wij zien in ieder geval weer uit naar je thuis komst en dan maar een avondje fotos kijken dacht ik.

    Hele dikke tuut van ons alle vier.
    xx

  • 27 November 2013 - 21:37

    Trix:

    Hé vakman! Mooie verhalen weer, zo gaat Benin een beetje voor me 'leven'...goede reis huiswaarts en tot kiekuskus.

  • 28 November 2013 - 10:52

    Pytsje Kampen:

    Ha goeije Leo,

    Hjir wer in teken fan libben ut It Heidenskip. Wat moai datst ek die ontspanning mei makkest. Deis sa goed mogelijk dingen fertellen en utlizze kosted ek enegie dus relax heart der bij. Kin dat my sa foarstelle ,wij sieten dan ek mei in keamer fol bij Moses oppropt nei de foetbal te sjen en dan wie de keamer ek noch opdeeld yn fan,s fan die en die en as der dan ien siet fan die wie, men sa fannetyk dat ik tocht dit giet net goed hjir. Mar soks saksearre ek wer lokkich. Wat sa gogum wie dat men om it hoekje seach fan de mini tv om die bol te folgjen,alle kopkers giene dan scheef stean...
    Wij sieten der hjir thus ek foar en us knibbels giene soms ek samar omheech...`we`ha it opredden .
    Hope dats it goed hast en net te follen spinnen en sa.. as bij sliepers hast. Ik hie op myn keamer al ris in pad yn in plestick pude ,dus die pude hipte troch de keamer . Tink dat hiel Kilangala missiepost mei doe wol gillen hearde.Hawar it aller beste Leo en take care on your self.
    Groetnis Lolke en Pytsje

  • 28 November 2013 - 20:24

    Klaas:

    Wat geweldig, dan is cola een traktatie. Hopelijk hast een goeie reis. Oant sjen.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

leo

Leo Groendijk Ik ben begaan met mensen die elke dag verstoken blijven van genoeg en veilig drinkwater en goede sanitatie. Daarom wil ik me inzetten voor Water for Everyone, een stichting die het doel nastreeft om te werken aan genoeg en veilig drinkwater en sanitatie voor mensen in ontwikkelingslanden en in oorlogsgebieden.

Actief sinds 11 Jan. 2011
Verslag gelezen: 1051
Totaal aantal bezoekers 94085

Voorgaande reizen:

05 Juli 2020 - 25 Juli 2020

Sumbawanga en Kilangala

06 Juli 2019 - 18 Juli 2019

Rwanda en Tanzania

07 November 2017 - 16 November 2017

Les geven in China - een nieuw weerzien

08 September 2017 - 18 September 2017

Op naar Jeremie - West Haiti

26 Februari 2017 - 06 Maart 2017

Cursus geven in Porto Novo - Benin - nr 4

10 Oktober 2016 - 22 Oktober 2016

Cursus afvalwaterzuivering in Kosovo

08 September 2016 - 15 September 2016

Cursus geven in Mozambique

10 Augustus 2016 - 23 Augustus 2016

Klus op Haiti

01 April 2016 - 14 April 2016

Cursus in Benin

07 November 2015 - 17 November 2015

Werkbezoek project Haiti

19 September 2015 - 28 September 2015

Cursus geven in Brazilie

14 Januari 2015 - 29 Januari 2015

Waterzuiveren in Kenia en Burkina Faso

20 September 2014 - 05 Oktober 2014

Onderweg naar Haiti

20 September 2014 - 04 Oktober 2014

werk aan de winkel op Haïti

27 April 2014 - 07 Mei 2014

cursus geven in Benin, Porto Novo

15 November 2013 - 28 November 2013

Scholen in Benin (west afrika)

17 November 2013 - 27 November 2013

wateronderwijs in noorden Benin, West Afrika

18 Oktober 2013 - 02 November 2013

derde cursus haiti najaar 2013

21 Februari 2013 - 05 Maart 2013

Tweede Water Training op Haiti 2013

01 Augustus 2012 - 17 September 2012

Haiti reis nr 4

01 Juli 2011 - 01 September 2011

vakantie met de familie

22 Januari 2011 - 30 Januari 2011

Mijn tweede Haiti reis

15 Juni 2010 - 06 Juli 2010

Werk aan de winkel in Benin

25 Januari 2010 - 09 Februari 2010

Mijn eerste bezoek aan Haiti

16 Juli 2008 - 29 Juli 2008

onderwijs in China

15 Juli 2000 - 29 Juli 2000

onderwijs water en milieu op EMCC Qinhuangdao

25 Augustus 1999 - 31 Augustus 1999

onderwijs in Azerbajan

Landen bezocht: