Dag 1 - Reisverslag uit Bohicon, Benin van leo groendijk - WaarBenJij.nu Dag 1 - Reisverslag uit Bohicon, Benin van leo groendijk - WaarBenJij.nu

Dag 1

Door: Leo Groendijk

Blijf op de hoogte en volg leo

18 November 2013 | Benin, Bohicon

Gisteravond om 8 uur geland op Cotonou airport. Een harde landing maar alles kwam goed. Eenmaal uit het toestel krijg je de klap van de warmte om de oren. Eerst een eindje met een busje naar de terminal en het zweet brak me overal uit. eeel kleren aa natuurlijk. hemd, t shirt en een overhemd. De bijna 300 passagiers moesten eerst i een oort hok die net zo groot is als een schoolokaal dus dat pastniet. Ik moet een douaneverklaring invullen en ban daarvoor lekker buiten gaan ztten op een betonnen hekje. Binnen kon je wel omvallen van de hitte en de op elkaar gepakte menigte. Langzaam maar zeker kwam na een half uurtje beweging in de massa en konden we één voor een langs de douane. Toen begon het feest bij de bagageband. Nou ja band. Er is in de termnal ongeveer 25 meter band waar dan gelijk 300 mensen op af stormen met van die rot karretjes waar iedereen over struikelt. Chaos compleet. En maar schreeuwen over "die is van mj" mg ik even passeren? etc .
Je mag naar de meeste Afrikaanse bestemmingen twee koffers meenemen mt elk 30 kg. Je wilt niet weten wat die lui allemaal meenemen.Van autospatborden tot televisie. Alles kan en mag mee. Mjn doos met Tulip waterfilters was redeljk snel in zicht maar ik kwam er niet tussen. Ik riep naar een manneke en voor ik het wist kwam de doos over de hoofden sky divend naar me toe gerold. Da was één. Verder had ik nog een koffer mee. Nu is het zo dat het vliegtuig karretje voor karreje wordt uitgeladen en naar de band wordt geduwd. dus af en toe verschenen er weer 20 nieuwe koffers op de band. Tussen de ladingen door was het lang stil achter de muur waar de bagage op de band werd geworpen. Na ongeveer een uur hadden Dennis en ik beide koffers en konden we door de controle naar buiten. Wonder boven wonder zag Dennis twee bekende mannen staan die ons af kwamen halen. Alles in de jeep en toen naar het Hotel waar ik eerder ben gewees. Een mooi Hotel aan de kust langs de mondin van de grote rivier die in zee uitmondt. Bagage naarde kamr en toen een lekker bierje gehapt. 23 uur op bed en om 7 uur vanmorgen ging de wekker omdat we om 8 uur op bezoek gingenbij het eerste Lyceum in Cotonou dat drie aar geleden waterlboratoriumspul heeft gekregen uit een voorgaand project.
De nacht was goed. Geen mug gezien of gehoord en zelfs een airco op de kamer. Geen tijdverschil en dat scheelt enorm met bijv Haiti war je toch eerst wat lastl hebt van tijdverschil (6 uur).
Vanmorgen vroeg uitgechecked en na het bezoek aan het Lycee op reis naar Porto Novo en daarna naar Bohicon.
Later meer...hoop ik, want ik weet niet waar ik wel of niet internet zal hebben onderweg. t Word een week met veel reizen naar diverse scholen in het land.

• 19 November 2013 - 10:07

Jan:

benieuwd welke verrassingen je te wachten staan, Leo.
    Moet je de groeten doen van onze mensen in Haïti.
    Jan

• 19 November 2013 - 22:08

Pytsje Kampen:

Goeije joun Leo,

Al wer op reis ,bist hast net bij te halden..All over world. Wurdearing foar dy hear ..Petsje ôf.
    Do silst it petsje wol op hâlde moatte oars krigest in simnne stek.
    Wit watst fielst as sa yn e warmte bedarrest. Dar es Salaam der krigest ek sa,n lekkere warme tekken oer dy hinne.Pas goed op dy self Leo en lusterje nei dyn lichum foaral in protte focht nimme en in bytsje salt op e tiid. Sterkte winske mei dyn projecht.

Groetnis fan Lolke en Pytsje