Cursus geven in Porto Novo - Benin - nr 4 - Reisverslag uit Cotonou, Benin van leo groendijk - WaarBenJij.nu Cursus geven in Porto Novo - Benin - nr 4 - Reisverslag uit Cotonou, Benin van leo groendijk - WaarBenJij.nu

Cursus geven in Porto Novo - Benin - nr 4

Door: leo groendijk

Blijf op de hoogte en volg leo

03 Maart 2017 | Benin, Cotonou

Een week naar Benin. In één verhaaltje.
Afgelopen week in Benin geweest. Een cursus geven van maandag 28 februari t/m vrijdag 3 maart. Een cursus die ik ook vorig jaar in April heb gegeven in het noorden van Benin en drie jaar geleden ook in Porto Novo. Nu was het zuiden wederom de plek waar 16 docenten van 5 verschillende Lycees bij elkaar waren gekomen om de cursus wateranalyse en zuivering te volgen.
Zondagmorgen vroeg vertrokken met de vertrouwde taxi NOF op naar Schiphol. Deze keer het goede paspoort mee en niet die van zoon Jaap…… Dat overkwam me laatst op weg naar Kosovo. Nooit meer dus. Op tijd op Schiphol en mijn koffer in de automatische Drop off geduwd met een mooi label om het handvat heen. Naast mij de dochter van Auke en Trien, bekenden uit Kollum. De wereld is klein, hihi.
In Parijs Dennis aangetroffen die vanuit Bremen vloog. Samen gaan we naar Benin. Dennis als regelaar en ik ga de cursus geven. Goed duo zo. Na een aantal uren Parijs eindelijk door naar Cotonou in Benin. Daar aangekomen via de dikke dokter voor controle op het gele koorts bewijs op naar de koffers. Koffers. Ja allebeide een koffer. Op een bord zag Dennis mijn naam staan. Groendijk met een aantal anderen. Of ik me wilde melden bij het bagagekantoor. Daar aangekomen bleek dat mijn koffer in Parijs was achtergebleven. Shit. Die van Dennis echter ook bleek via de automatische mailtjes die Air France/KLM stuurt. Formulieren invullen, reserve onderbroek mee en dus maar naar de stad. Bij het verlaten van de bagagehal blijkt Dennis zijn koffer te herkennen. Hij is blij en levert zijn noodpakketje weer in. Ik heb mijn cursusmaterialen in de koffer en kan wel iets doen maar ideaal is het niet.
Maandagmorgen vroeg naar Porto Novo om de voorbereidingen te doen voor de cursus die s middags begint. Ik heb wat uit te leggen maar ze malen er niet om. Cest l’Afrique!!
Voor de dinsdagmorgen een alternatief programma gemaakt want ik moest persoonlijk mijn koffer s morgens ophalen. Die is maandagavond laat nog aangekomen op Cotonou. Ik kreeg een telefoontje om half elf s avonds dat hij gearriveerd was. Gerust.
Dinsdagmiddag gewoon de cursus opgepakt zoals in de planning stond. s Avonds gegeten in Songhai centre, een duurzaam park met veel biologische producten allemaal uit eigen tuin.
Dat heb ik geweten. Ik heb sla gegeten met kip en friet en dat was heerlijk om te eten. Beter dan het lokale Jam Pilet dat je met je blote handen eet. Dikke kleffe deegbal met waterige saus en kruiden en wat sponzige kaas. Vroeg op bed gegaan en woensdagmorgen werd ik wakker met een vreemd gevoel in mijn buik en moest ik heel snel naar de WC. Ja hoor, mijn grote vriend Diarree was weer aangekomen. De pineut. In een kwartier 3 x ontlast met spuitpoep en daarna hoppa naar de cursus. Onderweg extra medicijnen ingeslagen en begonnen met de cursus. Tot twaalf uur doorgegaan en toen moest ik weer heeeeel nodig. Op de WC bij de kamer directeur de hele mikmak er uit. Van onder en van boven. Doodziek voelde ik me. Ik kon bijna niet meer op mijn benen staan. Langs de school dokter en toen wat pillen gekregen. Antibiotica. Dat helpt heeel snel. Ongelooflijk. Voor de rest van de week steeds de pillen geslikt en het gaat nu redelijk met vallen en opstaan. Uitkijken geblazen met het blazen……In mijn darmen borrelt het nog steeds maar de cursus is afgerond nu. Het heet meer energie gekost dan normaal mede vanwege het warme drukkende benauwd weer. We zijn nu in Grand Popo, een dorpje aan de kust met mooi strand en wuivende palmen. Bijkomen van een heftige week. Even ontspannen.
De cursus is gelukkig weer goed ontvangen door de deelnemers. Men was blij met het programma en we hebben de boel afgesloten met een groepsfoto voor het lab. Het was voor mij de derde cursus in dit land en moet zeggen dat de resultaten positief te noemen zijn. Al gaat het allemaal wel heeel langgggzaaaammm. Wij hebben een horloge, zij hebben alle tijd.
Zondag weer op het vliegtuig naar huis en maandagmorgen op Schiphol. Treinend naar huis en weer lekker thuis bij vrouw Stien en zoon Jaap en zijn Ryanna. Dochter Trynke loopt in de bergen van Nepal rond en zoon Leo is lekker druk in Marum bij Albert. Zin om hen weer allen terug te zien. Ook us huntsje Boris. Woeff.
Tot een volgende keer
Leo

  • 04 Maart 2017 - 07:41

    Klaas:

    Geweldig leo. Blij d a t het weer wat over is die kotserij haha. Goeie reis terug en Oant sjen.

  • 04 Maart 2017 - 11:01

    Jan:

    Tja Leo, zwak maagje en snel verstoorde darmpjes. Toch nog maar wat voorzichtiger, zelfs met duurzame produkten, mienjong!

  • 04 Maart 2017 - 14:18

    Pytsje Kampen:

    De spullen wer fergarje en wer je pasje ut fiere. Tallinte ha je krigen der moat je net om liege doch der dan ek wat mei else dei. Dat ferske alris op papier setten ,no do brukst se foar 100% geweldig winske dy in protte kennis oerdrachten ,nocht oan dyn wurk en foaral ek sounens.

    Groetnis fan Pytsje

  • 04 Maart 2017 - 17:02

    Kees:

    tsja... die westerlingen ook met hun zwakke darmen...

  • 05 Maart 2017 - 23:48

    Jan Postma:

    Moai wurk Leo, tige tank foar it realistiske ferslag. Wolkom thús yn it kâlde mar sûne Heitelân.

  • 06 Maart 2017 - 08:40

    Hendrik En Tineke:

    Beste Leo, Wat weer een bijzonder reisverslag van jou. Ondanks alle tegenslagen ga je gewoon door. Een echte Fries natuurlijk. Wij lezen je verhalen met veel plezier. Ik denk dat ik ook doodziek zou worden als jouw verhalen zo lees. Petje af Leo. Fijn dat je dit werk doet.
    Groeten van ons Hendrik en Tineke

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

leo

Leo Groendijk Ik ben begaan met mensen die elke dag verstoken blijven van genoeg en veilig drinkwater en goede sanitatie. Daarom wil ik me inzetten voor Water for Everyone, een stichting die het doel nastreeft om te werken aan genoeg en veilig drinkwater en sanitatie voor mensen in ontwikkelingslanden en in oorlogsgebieden.

Actief sinds 11 Jan. 2011
Verslag gelezen: 897
Totaal aantal bezoekers 94003

Voorgaande reizen:

05 Juli 2020 - 25 Juli 2020

Sumbawanga en Kilangala

06 Juli 2019 - 18 Juli 2019

Rwanda en Tanzania

07 November 2017 - 16 November 2017

Les geven in China - een nieuw weerzien

08 September 2017 - 18 September 2017

Op naar Jeremie - West Haiti

26 Februari 2017 - 06 Maart 2017

Cursus geven in Porto Novo - Benin - nr 4

10 Oktober 2016 - 22 Oktober 2016

Cursus afvalwaterzuivering in Kosovo

08 September 2016 - 15 September 2016

Cursus geven in Mozambique

10 Augustus 2016 - 23 Augustus 2016

Klus op Haiti

01 April 2016 - 14 April 2016

Cursus in Benin

07 November 2015 - 17 November 2015

Werkbezoek project Haiti

19 September 2015 - 28 September 2015

Cursus geven in Brazilie

14 Januari 2015 - 29 Januari 2015

Waterzuiveren in Kenia en Burkina Faso

20 September 2014 - 05 Oktober 2014

Onderweg naar Haiti

20 September 2014 - 04 Oktober 2014

werk aan de winkel op Haïti

27 April 2014 - 07 Mei 2014

cursus geven in Benin, Porto Novo

15 November 2013 - 28 November 2013

Scholen in Benin (west afrika)

17 November 2013 - 27 November 2013

wateronderwijs in noorden Benin, West Afrika

18 Oktober 2013 - 02 November 2013

derde cursus haiti najaar 2013

21 Februari 2013 - 05 Maart 2013

Tweede Water Training op Haiti 2013

01 Augustus 2012 - 17 September 2012

Haiti reis nr 4

01 Juli 2011 - 01 September 2011

vakantie met de familie

22 Januari 2011 - 30 Januari 2011

Mijn tweede Haiti reis

15 Juni 2010 - 06 Juli 2010

Werk aan de winkel in Benin

25 Januari 2010 - 09 Februari 2010

Mijn eerste bezoek aan Haiti

16 Juli 2008 - 29 Juli 2008

onderwijs in China

15 Juli 2000 - 29 Juli 2000

onderwijs water en milieu op EMCC Qinhuangdao

25 Augustus 1999 - 31 Augustus 1999

onderwijs in Azerbajan

Landen bezocht: