lesdag 6 we zullen doorgaan - Reisverslag uit Port-au-Prince, Haïti van leo groendijk - WaarBenJij.nu lesdag 6 we zullen doorgaan - Reisverslag uit Port-au-Prince, Haïti van leo groendijk - WaarBenJij.nu

lesdag 6 we zullen doorgaan

Door: leo groendijk

Blijf op de hoogte en volg leo

29 Oktober 2013 | Haïti, Port-au-Prince

Een lange dag, een warme dag, een hectische dag, een mooie dag

Tja vanmorgen vroeg op door de haan van de buren. Ik dacht dat onze bewaker het beest af had geschoten maar hij schijnt nog te leven. De kippen van Noel zijn op 1 na opgevreten door wilde katten en de enige kip die er nog rondloopt bij onze school weet niks van eieren leggen.
Maar goed, wakker en ik was benieuwd naar de toestand van kleine 5 jarig Olivier, het zoontje van Nerle en Noel. Gisteravond mijn thermometer gegeven want Olivier was warm, zei Noel. Vanmorgen had hij al 42 graden koorts dus Noel ging heel vroeg weg met Olivier naar het ziekenhuis. Dus we wachten in spanning af wat het zou brengen.Om acht uur even met Stien via Skype gebeld en ik zag op haar I pad dat het stormde in Kollum. De bomen in de tuin gingen tekeer. Doden ook al! Hier is het rustig en heet weer. 32-36 graden dus het wil wel zweten. Ik ben om half negen begonnen met de les. De leerlingen zeggen nu allemaal elke morgen in koor "goedemorgen". Nederlands geleerd. Mijn Frans wordt ook met de dag beter. Mijn oude leraar Frans, Dhr Schotanus, zou zich omdraaien in zijn graf als ie me zou horen. Maar ik kom een end hoor. Een voordeel van zo'n klus.
Na de eerste 2 lesuren pauze en toen membranen gemaakt met de leerlingen. Dat was lachen want er kwamen de mooiste vormen op tafel. Ik had de membraan gietstroop, een mensel van platic en chemische stoffen, stiekum meegesmokkeld in een shampoo fles. t lijkt ook net shampoo. Als de douane chemische stoffen aantreft doen ze heel moeilijk. Zo gaat het goed. Niks op aan te merken.
Noel kwam even later met de boodschap dat het beter ging met Olivier. Medicijnen er in en de koorts zakte al. Twee uur later kwam hij al weer vrolijk bij me binnen. Ik liet hem zoals vaak even "Mickey mouse en Donald Duck zien op You tube. Dan geniet het kereltje van top tot teen.
Na de lessen hebben we drie intervieuws opgenomen die we willen gebruiken voor een filmpje over de school. Na een uur stond alles er op. Daarna vlug aardappels, rijst en kip en drie koude bekers geitenmelk.
Na het eten de stad in.Bedrijven bezoeken die membranen leveren en pompen. t Valt tegen wat er te vinden was. Je kunt hier niks bestellen. Je koopt wat er op voorraad is. En dat valt tegen. Dan maar proberen het in Nl te bestellen en maar zien hoe we het hier weer krijgen. In de koffer??
Om 7 uur in de avond thuis en toen nog de kopieen voor de lesdag van morgen gemaakt en naar de begrafenisondernemer gebracht voor reproductie. t Was in een kwartier gepiept. Morgen les twee membraantechnologie. Ik heb er wel zin in al kijk ik echt uit naar donderdag. Ik heb een ticket weet je en dat is een heerlijk gevoel. Ik heb dan wel eens te doen met de Haitianen die nimmer een ticket zouden kunnen bemachtigen. Ik kan vluchten uit de shit. Terug naar Stien en de kids. Nog een paar nachtjes en dan ga ik weer.
Later meer

• 29 Oktober 2013 - 14:30

Trynke:

Hey pap
    Goed bezig hoor! Vrijdag staat de stampot op tafel, ik zal dr persoonlijk voor zorgen :D
    Nog eventjes en je kan weer naar het winderige koude nederland.
    Internet op mn kamer ligt eruit, dus skypen word hem niet meer denk ik.
    Dan maar zo, via de computer op school!

Dikke tut

• 29 Oktober 2013 - 19:50

Klaas:

Machtig Leo. Hiel mooi die verslagen. Nog een pear dagen en dan komst al wer thus. Nog efkes dr plat voor en da gean mei die banaan, haha. De stoarm is wer oer hjirre. Oant sjen. Groet Klaas.

• 30 Oktober 2013 - 19:32

Freerkje:

Je doet er weer fantastisch werk Leo. Je verhalen zijn boeiend om te lezen en wij mogen in de handen knijpen dat we in Nederland wonen. Hè een goede reis terug. Dikke kus Freerkje