zaterdag 8 september , een "vrije dag" - Reisverslag uit Port-au-Prince, Haïti van leo groendijk - WaarBenJij.nu zaterdag 8 september , een "vrije dag" - Reisverslag uit Port-au-Prince, Haïti van leo groendijk - WaarBenJij.nu

zaterdag 8 september , een "vrije dag"

Blijf op de hoogte en volg leo

09 September 2012 | Haïti, Port-au-Prince

Gisteren, vrijdag de laatste les van de week gegeven. De studenten beginnen steeds meer op tijd te komen want dat zijn ze niet echt gewend. In het begin wachtten we even tot men er allemaal was, maar nu is het een kwestie, half een, beginnen.
Een leuke dag voor de studenten met het zelf testen van zandfilters, het meten van troeblheid van water en het belang van desinfectie. Snelle filters en langzame filters. Ja die bestaan hoor! Verder hebben we de Reverse Osmose aan de praat, m.b.v. de onvoorstelbare wil van Dernier om het ding aan de praat te krijgen. Het was een wirwar van 30 draden in een kluwen. De kleuren van de draden zijn zwart, blauw en een paar bruine. Uiteindelijk hoor ik de motor brullen en het spulletje draait en er kom water uit!!! Eureka. Het apparaat heeft ooit in Groningen dienst gedaan om demiwater te maken en heeft ongeveer 15 jaar in een hoek in het magazijn gestaan. En nu tokkelt ie weer!!
Maandag begin ik met membraanfilters en dan komt het ding goed van pas. Klasse voor Dernier.
Gisteravond hebben we even uitgeblazen na een intensieve week met allemaal nieuwe mensen. eerste lesreeks en een te hoge temperatuur.

Vandaag dus VRIJ. Maar we moeten nodig boodschappen doen bij de "super de boe"r en we zullen een bouwmarkt bezoeken om koppelingen, snoeren, schroeven, gereedschap en fitmateriaal te kopen. Tevens hebben we zoutzuur nodig en zwavelzuur en ammoniak.
We zouden vanmorgen om 7 uur vertrekken maar om 8 uur was er nog geen chauffeur met het vrachtautootje van Smoorenburg. Even later komt Jojanneke, de dokter van Coer pour Haiti, ons melden dat de vrachtauto kapot is. Alweer.... Volgens mij is die 3 x per week stuk. Ik zie er elke dag mensen onder liggen te sleutelen.
We gaan met de kruiwagen naar de school met de RO unit en we gaan een paar WaterPurifiers, die de leerlingen moeten leren te produceren uit elkaar halen en in onderdelen op een rij leggen. We kunnen gaan kijken welke onderdelen hier goed voorhanden zijn in de handel omdat we niet alles willen sturen vanuit NL. Onze loodgieter doet zijn best om allerlei cursusmateriaal te verzamelen en komt bijna elke dag weer met trots met wat neuws aan. Hij maakt ook ergens kopietjes uit knutselboeken uit de jaren 70 die hier op school worden (en ook werden) gebruikt. Daar staan gereedschappen in die mijn pake ook in de schuur had hangen. Zware hamers en dikke mokers.
Sander gaat alleen met Jojanneke in de auto boodschappen doen en komt drie uur later weer thuis met soja brood, biologische jam, dikke prutpindakaas van berennoten of zo en nog meer makrobidiotische rommel. Ook heeft ie gewoon brood meegenomen en dat is lang geleden moet ik zeggen. Verder heeft ie zoutzuur en zwavelzuur in de supermarkt?? gekocht en een kist vol vruchtensapjes.
Vanmiddag een bezoekje gebracht aan de kerk hier tegenover waar Decembre met een koortje aan het oefenen is. Nu eten want Jan heeft weer lekkere prut gemaakt. Ik weet nooit wat er is zit maar dat doet er niet toe. t Smaakt altijd. Straks kijken of er nog douchewater is en dan lekker afspoelen. Zelf hoop ik dat er een flinke onweersbui neerstort. Dan ga ik buiten staan.
Oan't sjen
leo

• 10 September 2012 - 00:00

Klaas:

A goeie, leuk zòn vrije dag, maar toch ook druk zie ik wel. wij zijn terug van het familieweekend en het was een zeer geslaagd? familie weekend. Zonder jullie was het toch minder mooi, maar we hadden super mooi weer {+/- 28 graden} en hebben het goed getroffen. Fijne bbq gehad verzorgd door Leendert en Andrè. {doen we de volgende keer weer} Want dat was heeeeeerlijk en gezellig. Niet te ver weg en bijna iedereen van ons was er. Jij nog een fijne en leerzame week toegewenst, super dat je dit allemaal kan. Groet en zegen toegewenst door Klaas.

• 10 September 2012 - 00:00

Klaas: