deels op stoom - Reisverslag uit Port-au-Prince, Haïti van leo groendijk - WaarBenJij.nu deels op stoom - Reisverslag uit Port-au-Prince, Haïti van leo groendijk - WaarBenJij.nu

deels op stoom

Door: leo groendijk

Blijf op de hoogte en volg leo

15 Augustus 2016 | Haïti, Port-au-Prince

De eerste vloeren “liggen er in”.

De school is deels even een bouwput. Links en rechts in de lokalen wordt getegeld. Jozef en Mozes aan de ene kant van de gang in het theorielokaal en Jaap en ik vanaf zaterdag aan de andere kant van de gang in de school dus dat kan niet mis gaan……. Af en toe keken we naar elkaars vorderingen. Ik had het wel eens eerder gedaan en Jaap ook. De buurmannen Jozef en Mozes waren volgens Noel professionals. Nou dat ging echt niet goed. Jozef deed het goed aan de rechterkant van het lokaal maar bij Mozes was het een ramp aan de andere kant van het lokaal. Mozes is op de tweede dag al vervangen door een andere profeet (ik geloof James) en Jozef mocht blijven. Die was tenslotte timmerman toch?
Jaap en ik begonnen op de zaterdag aan het laboratorium. Mooie blauwe tegels en we gingen van start met onze eigen techniek. Anders dan de Haitianen. We tegelden achter elkaar door van links naar rechts. Met succes. Tussen de tegels gebruiken we restant tegelstukjes voor de voeg en om twaalf uur zijn we al halverwege het lokaal. Onze manier van leggen trekt de interesse van Jozef en Mozes en ze zijn zichtbaar onder de indruk. Hun vloer is niet om aan te zien en op een gegeven ze tegelen helaas van drie kanten naar elkaar toe. Ze geven de vloer de schuld maar die ondergrond van ons is lang niet zo vlak maar tocht ziet ons werk er lekker strak uit. Het werk van Jozef en James is uiteindelijk oorlog en men moet aan alle kanten de boel bijslijpen met de haakse slijper om de boel pas te krijgen. Tegels met twee schuine kanten……. Helaas maar we wilden niet eigenwijs zijn maar worden het nu wel een beetje…..
In de middag zijn Jozef en James in de kantine begonnen en tot onze verbazing zien we dat ze onze techniek hebben overgenomen. T Is tenslotte een school en je bent nooit te oud om te leren. Aan het einde van de dag zijn Jaap en ik bijna klaar met het labtegelen. Er moet even een hoekje overgeslagen worden want we moeten een zware kast heen en weer zetten.
Zondag is onze rustdag en daarom wordt eerst de klapband van zaterdag verwisseld en om twaalf uur naar het strand. Via het nieuw huis van Samson de leraar en we komen in de nieuwe wijk Canaan terecht. Canaan is een vluchtoord voor alle inwoners van de stad die na de aardbeving dakloss zijn geworden. Er staan nu naar schatting zo’n 10.000 nieuwe huisjes, varierend van golfplatenhut tot mooi betonsteen opgetrokken woninkjes. We geven hem een mooi Delfts blauw bord als cadeau voor zijn aanstaande trouwerij. Een mooi verhaal erbij over traditie en antiek en hij vindt het prachtig. Daarna gaan we lekker zwemen in het blauwe warme water van de oceaan. Even later dendert een onweersbui over en we zwemmen in de regen . Een wonderbaarlijke ervaring. Geweldig. Jaap vind al snel een hoeveelheid hele mooie schelpen en die doen we in een rugzak. Ik ben zo dom geweest Jaap zijn mobiel in de rugzak te laten zitten en even later ontdekt Jaap dat zijn telefoon nat is geworden van het zeewater. Hij doet het een ramp. Heel vervelend. We zullen hem proberen te drogen in de rijst. Na de tongerbui komen grote modderstromen de berg af in zee en de zee verandert in een bruine soep. We kunnen er wel door zwemmen en dat voel je doordat het veel kouder is. De modderstroom verdunt in de zee en we drinken wat en gaan dan terug naar de stad. Jaap maakt s avonds een mooi kampvuur van hout en ons afval. Alle afval wordt hier verbrand. Een vuilnisman komt hier niet.
Vandaag, maandag, gaan Jaap en ik het lokaal af maken en een begin maken met de gang. Jozef en James gaan in het kantoor verder denk ik. We laten vandaag ook voegspecie komen.
De nieuwe administrateur zal vandaag voor het eerst komen en ook een electricien om de zonnepanelen te testen.
Echter even na achten voelen Jaap en ik ons beide slapjes en niet vooruit te branden. Sander gaat als een speer maar ik bin sa min as strie. Jaap blijft in bed en heeft koorts. 38 graden maar hij is lang niet fit. Wat het is laat zich raden maar wellicht is het de hitte en de benauwde lucht hier. Alle plannen schuiven op maar dat is men hier gewend. De andere tegelaars gaan verder en Sander praat met onze nieuwe administrateur. Ik ga ook even naar bed en in de middag ben ik redelijk terug. Ik tegel een paar restanten af en Jaap blijft in bed. Diarree en een beetje overgeven. Vervelend voor hem maar ik vind het ook vervelend want er is niet veel lol aan op die manier.
Morgen hoop ik dat Jaap er weer bij is en dat hij weer zin krijgt in het werk. De zuster van Hart voor Haiti is even bij hem geweest en heeft hem getempt en de bloeddruk opgemeten. Ze denkt ook dat het de warmte is.
Morgen misschien meer.......

• 16 Augustus 2016 - 10:56

Peet:

Hallo Leo, Sander en Jaap,
    Wat een verhalen. Gaat even anders dan in ons Nederland, waar we soms ontevreden zijn over kleine ongemakken, vergeleken met Haiti.
    Mooi werk daar en leuk om de verslagen te lezen.
    Heel veel sterkte, beterschap voor Jaap en ik hoop dat jullie nog veel meters kunnen maken.
    Vrgr
    Peet

• 16 Augustus 2016 - 17:07

Trynke:

Beterschap broertje! Ben trots op je hoor! Ga zo door heren! :D

• 16 Augustus 2016 - 21:10

Iteke:

Jullie zijn een gouden duo top! Maar toch niet van de " bruine soep" gegeten? Beterschap toegewenst...

• 17 Augustus 2016 - 09:57

Jan:

Hallo harde werkers. Jullie hebben veel te doen zeg. Groeten uit Assen en voor Jaap beterschap gewenst.

• 17 Augustus 2016 - 17:35

Jan:

Wat een story Leo, ik hoop dat Jaap het inmiddels beter gaat. Diep respect voor wat jullie daar aan het doen zijn.
    Good luck en behouden terugkeer!

groeten, Jan

• 17 Augustus 2016 - 19:55

Klaas:

jammer dat jaap ziek is, beterschap en veel werkplezier nog. oant sjen.........

• 19 Augustus 2016 - 20:06

Pytsje Kampen:

Tsjonge jonge wat in team binne jim en wat moatte jim de kop dêr foar hâlde ``petsje ôf. Winskje jimme mar wer in goede tiid ta it is skipperjen yn sok soarte fan wurk yn die lannen.Hoop op sounens en dat jimme fear krêft behâlde foar jimme missie!!Groetnis fan Lolke en Pytsje