lesdag 4 is al voorbij en 5 voor de helft - Reisverslag uit Port-au-Prince, Haïti van leo groendijk - WaarBenJij.nu lesdag 4 is al voorbij en 5 voor de helft - Reisverslag uit Port-au-Prince, Haïti van leo groendijk - WaarBenJij.nu

lesdag 4 is al voorbij en 5 voor de helft

Blijf op de hoogte en volg leo

25 Oktober 2013 | Haïti, Port-au-Prince

Vrijdag, de vijfde lesdag al weer, maar eerst het verslag van gisteren, de donderdag.
T Gaat hard zo’n eerste week. Gisteren had ik rond 12 uur een dip van hier tot Tokyo. Ik had 3 uur inspannend les gegeven en doordat je steeds met allerlei talen bezig bent wordt je af en toe hoorndol. Ik moet soms mijn zinnen half afbreken omdat Weche of Samson al weer aan het vertalen is in het Frans of het Creools. Ik moet zelf steeds de lijn van het verhaal goed in de gaten houden en tevens hen volgen. Ik moet steeds maar weer zien of de leerlingen het begrijpen en daarbij gebruik je non verbale communicatie. Soms zie ik de gezichtjes na een vertaling helemaal scheef staan van onbegrip en dan moet ik maar zien wat ze wel of niet begrijpen. Vermoeiend hoor maar alles went. Echter gistermiddag was ik helemaal down en ik ben om 12.30 op bed gaan liggen. Mijn energie was helemaal weg en ik moest even denken aan Jan die altijd vitaminepillen verslind als hij hier is. Ik drink veel vruchtensap, melk en water en krijg veel bananen voor de Kalium. Verder is het eten eentonig nl aardappels met rijst en kip en soms kip met rijst en aardappels. Ik heb tot 3 uur geslapen en toen ik wakker werd was iedereen weg. Ik liep als een zombie door school en moest even bij komen. Heb koffie gemaakt en een (koude) douche genomen.
Even later zag ik Noel aankomen en zijn we naar een leverancier voor zuiveringen gegaan om te kijken wat men hier zoal verkoopt. Niet veel biezonders en we besluiten de zuiveraars zelf te gaan bouwen voor het filteren van grondwater. Later heb ik met verbazing een bezoek gebracht aan Jean Jean die ergens buiten de stad een bron aan het boren was. Met 7 man sterk en een waterpomp en twee tangen ging men tot 50 meter diep. Men was 6.00 begonnen en toen wij er waren was het half 6. De mannen waren al bijna 12 uur continue bezig met het zware werk. Loodzwaar, heet en eentonig. Ik heb het met veel interesse gefilmd want deze manier van boren had ik niet eerder gezien. Wel andere manieren in Kenia en Egypte.
Gisteravond nog de waterwinkel van Johannes bezocht en eerlijkheidshalve is dat een teleurstelling. Het water is volgens de nieuwe klanten niet lekker terwijl ik er niks raars aan proef. Tja wat moet je daar nu mee? Ik weet wel een oplossing maar dat gaat weer een maand tijd kosten voor het gereed is. Ik stel voor dat we een ander filter gaan plaatsen en toch door te zetten met deze winkel. Het moet goed komen, niet links om dan maar rechtsom. Alles sal reg komme.
In de avond vroeg naar bed gegaan want ik merk dat half elf te laat voor me is. Ik zit s avonds vaak met Noel en Samson plannen te maken over de productie van waterzuiveraars en het ontwikkelen van een nieuwe boortechniek. Mooi dat er plannen leven bij de mannen. Dat geeft me moed. Men ziet kansen en daar gaat het uiteindelijk allemaal om.
Overigens nog een opsteker van de dag. We hebben al twee dagen geen aggregaat hoeven te gebruiken!!! Alles draait nu op zonnenergie…. Zolang alles blijft werken natuurlijk. We willen geen bliksem op de kabels zoals vaak kan gebeuren. Geen gebliksem dus.
Later meer over vandaag. Nu eerst naar Medicin sans Frontiers, ofwel Artsen zonder grenzen in de stad voor een bezoek aan hun afvalwaterbehandeling

• 25 Oktober 2013 - 21:37

Tineke:

Hey Leo,

Zittend in mijn luie stoel lees ik je reis verslagen. Het valt altijd niet mee zo te lezen! Maar gelukkig dat je de moed houdt. Enne blijf die moed houden...... Vanaf hier een hele dikke kus en doe je best.
    Tineke

• 26 Oktober 2013 - 11:21

Pytsje Kampen:

Goeije moarn Leo,

Wez wurch wannearst wurich bist en jow die dêr oan oer, dat is dyn lichum en die wol net fjirder ,al seit dyn holle dit en dat moat noch!!
    Dyn hert sit op it goede plak, Leo dêr hoegst net oan te wifkjen, derom die moat ek langer mei as hjoed!! Do dochgst sok goed wurk ,bist in echte missionaris en troch setter,dat blykt ut alles.Bist It fjoer en do kinst oaren oanstekke mei dyn enthousiasme, mar behâld de balans.

Hertelijke groetnis fan Pytsje

• 26 Oktober 2013 - 17:31

Iteke:

Kop op man jij kunt het, we hebben allemaal wel eens een dag dat het niet zo gaat of dat je moe bent. met respect lees ik je verslagen en vind het geweldig wat je doet.
    groet iteke