Koken in mozambique - Reisverslag uit Chimoio, Mozambique van leo groendijk - WaarBenJij.nu Koken in mozambique - Reisverslag uit Chimoio, Mozambique van leo groendijk - WaarBenJij.nu

Koken in mozambique

Door: leo groendijk

Blijf op de hoogte en volg leo

09 September 2016 | Mozambique, Chimoio

Mozambique 3

Dag twee van de cursus. Pas om 8 uur opgehaald door de chauffeur en kwartiertje later op de universiteit. 4 van de 16 studenten zijn al weer aanwezig. De eerst druppelt tot kwart voor negen binnen. Afrikanen hebben tijd….
Gisteren hebben we voor het eerst zelf gekookt. We hebben kip met prut gemaakt en rijst. Dat ging er goed in na een dag werken.
De chauffeur vraagt op de heenreis naar de universiteit of we lekker hebben gegeten. Tuurlijk, zelf gekookt melden we. In de auto vragen we hem of hij wel eens kookt. Hij zegt doodnormaal “nee, ik ben getrouwd”…… We lachen ons te barsten want ja cultuurverschil is er ook zeker op dit vlak. Emancipatie staat hier niet in het woordenboek.
De cursusinhoud wordt lastiger want er moet af en toe gerekend worden. Dan zie je mensen met een PhD stuntelen met m3 en m2. Verschil? Toch kom ik er door met mijn plan voor vandaag. Ondertussen nog even een beamer vervangen want de beelden werden steeds blauwer. Het lampje ging uit in de lamp van de beamer. Moe van al die slides.
De koffiepauze om 10 uur is weer enorm goed georganiseerd en is een hoogtepunt voor de studenten lijkt het. Veel eten en allerlei liflafjes er om heen. Om half elf weer verder met twee dikke bakken oploskoffie achter de kiezen en wat sandwiches. Paula vertelt na de pauze over elektriciteit uit afvalwater. De oogjes staan op steeltjes. Urine spoel je toch weg?
Voor deze cursusdag proberen we nog een invulling te vinden voor de komende zaterdag. De vragen van de deelnemers gaan over zandfilters enz. We willen graag zaterdag doorgaan met dit onderwerp. Er zit een mooie opdracht in mijn tas. Alle lesmateriaal hebben we bij ons maar een besluit komt er niet. Jammer want we zijn er toch.
In de middag weer praktijkles dat op rolletjes gaat na de eerste proefdag. We zijn mooi op tijd klaar rond een uur of vijf.
Thuisgekomen blijkt dat de koelkast uit staat. Hij stinkt ook. Bij onderzoek springen de vonken uit een stekker waarna de koelkast weer begint te grommen. Heerlijk. Dan kan het biertje weer op frissen. Enkele overjarige worstjes in een open blikje gaan de vuilnisbak in.
Fatima, de huishoudster heeft mijn was gedaan en alles ligt mooi opgestapeld in de kast. De oude vrouw werkt in dit huis en boent de boel en doet elke dag de afwas. Luxe hoor.
Morgen op excursie naar latrines en waterputten. Monsters nemen en her en der wat meten. Om een beeld te krijgen van de watersituatie hier.
Morgen komen misschien ook weer de FUSP medewerkers terug.
Kort verhaal vandaag. Later meer.

• 09 September 2016 - 21:49

Pytsje Kampenp:

Afrikanen hebben de tijd en wij de klok.
    Je hebt twee handen nodig om een touw uit de knoop te halen .(Spreekwoord uit Nigeira)
    Wijsheid woont niet alleen in een huis.(spreekwoord uit Benin)
    Wil je weten waar je heen gaat kijk dan eerst waar je vandaan komt.(wijsheid van Jeruba)
    Alleen de geduldige zal de zoete vrucht oogsten.(volkswijsheid uit Nigeria)
    Wolwezen winske fan winske fan us.

Verslag uit: Mozambique, Chimoio

Cursus geven in Mozambique

Vanuit het werk nu een cursus geven in Mozambique op de Universiteit in Chimoio.

Mozambique
Een dag of tien naar Mozambique. Doel : het geven van een cursus membranen voor waterbehandeling.
De cursus gaan we met zijn tweeën geven. Collega Paula vd Brink en mezelf. Vorig jaar hebben we dit gedaan in Brazilie en dat was een succes volgens de deelnemers. Zelf vonden we het ook goed gaan en voor herhaling vatbaar.
Op verzoek van FUSP (een water en sanitatie project in Mozambique vanuit Wetterskip Fryslan, een aantal friese gemeenten) zijn als Van Hall Larenstein docenten gevraagd dit te verzorgen op de universiteit van Chimoio in het midden/westen van Mozambique. Een stad van 300.000 inwoners richting de grens met Zimbabwe.
De reis ging vliegend via Zurich, Johannesburg naar Beihra en uiteindelijk vandaar 5 uur met de auto naar Chimoio. Een lange reis maar vanwege geen tijdsverschil viel het ons mee. Wel 28 uur onderweg…
Met name de autorit was een kermisattractie. Slalommend om de gaten in de weg en links rijdend (lijkt apart) zijn we hier gekomen. Af en toe kwamen er twee vrachtautos op ons af en moesten we even in de kant …….. In het donker was het helemaal een avontuur. Als je licht op de auto hebt wordt je gezien. Dat beseft niet iedereen hier.
Gisteren hebben we de 5 grote koffers met spullen uitgepakt en de practicum spullen geinstalleerd. We gaan niet alleen theorie geven maar ook een practicum verzorgen voor de 20 studenten.
Al met al een drukke dag gehad want we moesten om van alles zoeken. Zelfs voor een schaar moest men naar de stad om er eentje te halen. Maar uiteindelijk is alles gelukt en hadden we nog tijd om actief slib te gaan halen bij een “waterzuivering”van de stad.
De waterzuivering was helaas buiten werking dus het rioolwater liep om de zuivering heen de bewoonde wereld in….. Geen actief slib te bekennen dus we moeten maar doen alsof. Doe ik wel vaker met proefjes dus daar komen we wel uit.
We wonen in een FUSP project guesthouse, een woning die door het project permanent wordt gehuurd. Alles staat er in maar er woont niemand permanent. Wel is er een huishoudster die de afwas doet en het huis boent. Buiten twee bewakers die ons beveiligen tegen….. ik weet het niet.
Mozambique is geen Haiti maar er wordt voor ons gezorgd.
De temperatuur hier is s nachts koel en overdag wel heet. Maar het slapen gaat goed. Ik heb vannacht wel een gevecht gevoerd met twee muggen die onder de klamboe door zijn gekomen. Een kier van een halve cm in de hoek is de oorzaak. Vanmorgen heb ik de klamboe verlaagd dus dat overkomt me niet weer. Twee uiteengespatte muggen zitten in het dak van mijn klamboe. Rode vlekjes van mijn bloed. Dat verdwijnt wel weer.
Ik slik Malaria tabletten dus zal ik er niet echt ziek van worden. Alleen wat jeuk.
De projectmedewerker die hier af en toe woont hebben we aangetroffen hier met licht Malaria. Ondanks dat werkt hij rustig door en is vertrokken naar Mapoeto.
Vandaag de eerste cursusdag. Ben benieuwd naar de opkomst en het niveau van de studenten. Of ze een beetje Engels kunnen verstaan en begrijpen. We hopen het wel anders wordt het veel eenrichtingverkeer.
Later misschien meer……