Mozambique-2 - Reisverslag uit Chimoio, Mozambique van leo groendijk - WaarBenJij.nu Mozambique-2 - Reisverslag uit Chimoio, Mozambique van leo groendijk - WaarBenJij.nu

Mozambique-2

Door: leo groendijk

Blijf op de hoogte en volg leo

08 September 2016 | Mozambique, Chimoio

Mozambique 2
De eerste dag zit er op. Werden we niet om kwart over zeven opgehaald? Nee het werd 8 uur. De cursus zou 8 uur beginnen maar goed we komen te laat. We zijn gelukkig niet de enige die laat zijn. In het lokaal zitten 4 studenten, leraren van de universiteit. Ze wachten op de rest. We hebben gelukkig tijd om de beamer te installeren en ik kan mijn koffer met demonstratiemateriaal mooi uitstallen. Het dry wipe bord is volgens ons al in drie jaar niet schoon gemaakt dus met een fles alcohol van het lab en een paar van huis meegenomen doekjes komen we een eind. Een grijs smoezelig bord blijft over. Twee droge pennen staan tot onze beschikking om een en ander uit te leggen.
Om kwart voor negen hebben we 16 docenten en master studenten die aan de cursus deelnemen. Een vertaler gaat vertalen maar die scheidt er na een half uur mee uit omdat hij er niets van snapt. Een docent neemt het over en doet het super. We gaan vooruit. De theorie met natuurlijk de materialen en af en toe een filmpje gaan er in als koek. Men is goed geinteressserd en er worden goeie vragen gesteld. De koffiepauze is er eentje met koek, loempias, cake en koffie thee.
De lunch om twaalf uur was ook geweldig. Een uur pauze is goed en daarna moeten we even opdraaien voor de directeur van de universiteit. Hij heeft in Zweden gestudeerd en vraagt ons of het warm is hier….. Valt mee zag ik. t Kan erger zoals in Benin, Kenya of Haiti.
De man vertelt van de noodzaak om de kennis van hun leraren te verbeteren. Inclusief laboratorium. Daar is wel water ervaring mee opgedaan zoals in Azerbajan(2000) , China (2000-2008) , Haiti (2010 – heden) Brazilie (2015) en Benin (2008 – 2015).
Het practicum in de middag is een feest. Natte voeten en af en toe behoorlijk improviseren. De stemming zit er goed in. Er doen ook Een defecte pomp wordt vervangen door een heuse watertoren in het lab. Tafel en kruk boven op de brug van de labtafel. 4 meter hoog valt te doen.
De cursus wordt tot nu toe goed ontvangen maar men heeft ook andere vragen aangaande water. Met name de problemen op het platteland en wat daar aan te doen. Een verandering in het programma is wellicht een optie. Ik heb genoeg materiaal bij me om te doceren over water in ontwikkelingslanden. Desinfectie, decentrale drinkwaterzuiveringen, regenwateropvang, kleine zandfilters en de aanpak van regionale kwik problemen hier in het water. Door gouddelvers wordt illegaal kwik gebruikt en dit komt in hoge mate voor in het milieu (water).
We gaan overwegen om de rest van de cursus aan te passen, afgezien van het practicum. Dat blijft zoals het is.
De middag eindigt om 5 uur en we gaan langs de supermarkt om uien, emmers en schroevendraaiers. Ook een tube siliconenkit voor de lekkages.
Vanavond zelf koken. Kip met rijst. Lekker Afrikaans toch?
Morgen worden we zoals de chauffeur ons beloofd om 8 uur opgehaald. We hopen dat dat zo is want vandaag was het even mis met de planning….. Of is dat een cultuurverschil.
Wij hebben een horloge, afrikanen hebben tijd…….
Later meer…….

• 09 September 2016 - 08:46

Jan:

Prachtig verwoord, Leo.

Fijn dat je het zo kunt bekijken improvisatie is belangrijk daar.

Veel succes joenguh!!

• 09 September 2016 - 20:36

Ynte Koster:

Leo, geweldig hoe je dit verteld, een improvisator met kennis.
    Doe je best, je hebt het talent.

• 10 September 2016 - 17:46

Johan En Trix:

Tsjonge wat een "open mind" en wat een energie en enthousiasme.
    Volhouden! Veel sterkte.

Trix en Johan

Verslag uit: Mozambique, Chimoio

Cursus geven in Mozambique

Vanuit het werk nu een cursus geven in Mozambique op de Universiteit in Chimoio.

Mozambique
Een dag of tien naar Mozambique. Doel : het geven van een cursus membranen voor waterbehandeling.
De cursus gaan we met zijn tweeën geven. Collega Paula vd Brink en mezelf. Vorig jaar hebben we dit gedaan in Brazilie en dat was een succes volgens de deelnemers. Zelf vonden we het ook goed gaan en voor herhaling vatbaar.
Op verzoek van FUSP (een water en sanitatie project in Mozambique vanuit Wetterskip Fryslan, een aantal friese gemeenten) zijn als Van Hall Larenstein docenten gevraagd dit te verzorgen op de universiteit van Chimoio in het midden/westen van Mozambique. Een stad van 300.000 inwoners richting de grens met Zimbabwe.
De reis ging vliegend via Zurich, Johannesburg naar Beihra en uiteindelijk vandaar 5 uur met de auto naar Chimoio. Een lange reis maar vanwege geen tijdsverschil viel het ons mee. Wel 28 uur onderweg…
Met name de autorit was een kermisattractie. Slalommend om de gaten in de weg en links rijdend (lijkt apart) zijn we hier gekomen. Af en toe kwamen er twee vrachtautos op ons af en moesten we even in de kant …….. In het donker was het helemaal een avontuur. Als je licht op de auto hebt wordt je gezien. Dat beseft niet iedereen hier.
Gisteren hebben we de 5 grote koffers met spullen uitgepakt en de practicum spullen geinstalleerd. We gaan niet alleen theorie geven maar ook een practicum verzorgen voor de 20 studenten.
Al met al een drukke dag gehad want we moesten om van alles zoeken. Zelfs voor een schaar moest men naar de stad om er eentje te halen. Maar uiteindelijk is alles gelukt en hadden we nog tijd om actief slib te gaan halen bij een “waterzuivering”van de stad.
De waterzuivering was helaas buiten werking dus het rioolwater liep om de zuivering heen de bewoonde wereld in….. Geen actief slib te bekennen dus we moeten maar doen alsof. Doe ik wel vaker met proefjes dus daar komen we wel uit.
We wonen in een FUSP project guesthouse, een woning die door het project permanent wordt gehuurd. Alles staat er in maar er woont niemand permanent. Wel is er een huishoudster die de afwas doet en het huis boent. Buiten twee bewakers die ons beveiligen tegen….. ik weet het niet.
Mozambique is geen Haiti maar er wordt voor ons gezorgd.
De temperatuur hier is s nachts koel en overdag wel heet. Maar het slapen gaat goed. Ik heb vannacht wel een gevecht gevoerd met twee muggen die onder de klamboe door zijn gekomen. Een kier van een halve cm in de hoek is de oorzaak. Vanmorgen heb ik de klamboe verlaagd dus dat overkomt me niet weer. Twee uiteengespatte muggen zitten in het dak van mijn klamboe. Rode vlekjes van mijn bloed. Dat verdwijnt wel weer.
Ik slik Malaria tabletten dus zal ik er niet echt ziek van worden. Alleen wat jeuk.
De projectmedewerker die hier af en toe woont hebben we aangetroffen hier met licht Malaria. Ondanks dat werkt hij rustig door en is vertrokken naar Mapoeto.
Vandaag de eerste cursusdag. Ben benieuwd naar de opkomst en het niveau van de studenten. Of ze een beetje Engels kunnen verstaan en begrijpen. We hopen het wel anders wordt het veel eenrichtingverkeer.
Later misschien meer……