zondag-terug naar t westen....... - Reisverslag uit Port-au-Prince, Haïti van leo groendijk - WaarBenJij.nu zondag-terug naar t westen....... - Reisverslag uit Port-au-Prince, Haïti van leo groendijk - WaarBenJij.nu

zondag-terug naar t westen.......

Door: leo groendijk

Blijf op de hoogte en volg leo

22 Augustus 2016 | Haïti, Port-au-Prince

t Zit er hier weer op.
4 uur zondagmorgen 21 augustus. Mijn telefoon doet zijn plicht. Een warme nacht achter de rug en de
hanen hebben er weer zin in. Jaap en Sander slapen nog lekker door. Ik sloop mijn klamboe van’t
plafond en maak koffie. Er is nl stroom. Boffen we toch weer. Klamboe in de koffer. Nog een koude
douche en de eieren uit de koelkast in de pan. Koffers staan gewogen en gepakt. 23 kg is altijd
weer lastig . Sander rookte gisteravond zijn sigaar op omdat hij overgewicht had.
Noel is ook al wakker en rond 5 uur is alles ingepakt en het ontbijt achter de kiezen. Het wordt
ineens snel licht en we gaan richting vliegveld. De rit gaat sneller dan verwacht want er is nog
weinig verkeer alhoewel er toch best wel weer veel mensen op weg zijn naar werk en kerk etc. Het
afscheid met Noel is even een beetje emotioneel. Tenminste ik heb dar wel een beetje last van. We
zijn blij een ticket op zak te hebben om het land te kunnen verlaten. Het land met de hitte, de
armoe, de dorst, de rook, de smurrie op straat, de bergen afval langs de kant van de weg, zwoegende
mannen met handkarren, 16 zwetende mensen in een taptap (dat is een pick up met een bak achterop en
een dakje die als taxi rondrijdt, de verkeeropstoppingen, pech met alles hebben, zonder stroom en
zo kan ik nog wel even doorgaan. Geluk dat je dat kan ontvluchten maar tegelijk beseffen dat je de
mannen en vrouwen van de school hier achterlaat in hun chaos. De chaos die voor hun Haiti is. Trots
als ze zijn op hun land, hun volk.
Het vliegveld is een half uur rijden en er staan twee vluchten op de planning naar amerika. Een
daarvan is voor ons. Delta Airlines naar Atlanta. De mensen op het vliegveld worden blanker.
Groepjes servants, volunteers, goede bedoelingen mensen trekken langzaam in de rij langs de douane
en security. In de lounge is het koel. De airco blaast de vertrekhal fris en dat is heerlijk. Hopen
dat het in het vliegtiug niet te koud is zoals op de heenweg. Straks een lading desinfectant door
het vliegtuig en we zijn ontsmet van alle ongedierte dat we onder de oksels, in onze haren en
kleren mee zouden kunnen dragen.
We gaan naar huis. Naar de schone snelwegen, de schone stranden, straten , luchten, huizen,
scholen, werkplaatsen en supermarkten. Alles is schoner dan hier. Schoon schoner schoonst. En af en
toe lekker
fris. Wat een rijkdom. Wat een geluk. Als je dat maar in de gaten hebt.

• 22 Augustus 2016 - 10:14

P:

Winske jim in hiele goede save reis mannen. Beskrieuwst it wol moai Leo liket Dar es salaam wol d6er ist ek sa,n troep op,e stoep!! Hawar jim ha dyn wurk makke foar earst mear kin je ek net. Thûs mar wat bij komme en hjir wer de trie oppakke wer,t ik dan wol ris wat moeite mei hie. Wat foar utdaging giest no wer oan ,of hâldst dy earst gedeist?No groeten fan us fan ut It Heidenskip

• 22 Augustus 2016 - 12:36

Peet:

Dik respect voor wat jullie doen en hoe jullie de omstandigheden trotseren. Hele goede reis en in Nederland maar even lekker bijkomen. Weersverwachting hier (voor onze normen) goed: zon en warm, wat jullie waarschijnlijk als lekker koel benoemen.

• 22 Augustus 2016 - 18:19

Gerrie:

Welkom thuis Leo. En dat schone is ook relatief. Het is een dikke vuile bende momenteel bij ons op school met die verbouwing die nog lang niet af is... Dus een schone werkomgeving kun je de eerste tijd nog wel vergeten...
    Maar wat een geweldig mooie klus hebben jullie daar gedaan. Respect!

• 22 Augustus 2016 - 22:07

Jan Postma:

Geweldig moai wurk Leo en ek moai das't dyn soan meinimst, sadat hy ek ûnderfyne kin wat him dêr ôfspylet.
    Wer in stapke yn de goeie rjochting, SUPER!