Halverwege - Reisverslag uit Port-au-Prince, Haïti van leo groendijk - WaarBenJij.nu Halverwege - Reisverslag uit Port-au-Prince, Haïti van leo groendijk - WaarBenJij.nu

Halverwege

Door: leo groendijk

Blijf op de hoogte en volg leo

12 November 2015 | Haïti, Port-au-Prince

12 November
Voor dat je het weet is de week voorbij. Dat is ook hier zo. De afgelopen dagen waren ondanks de warmte heel vruchtbaar. Alhoewel men hier zegt dat het koel is de laatste week loopt bij ons het zweet overal langs. Ik verlang naar de herfst in Nederland met de nodige wind en af en toe een bui.
Maandagmiddag 9 november een lange vergadering gehadmet de 4 lereren. Veel zaken passeren de revu waarvan het schrijven van het boek een belangrijke is. Het wordt tijd dat dat af komt. Verder hebben we het over nieuwe activiteiten en reclame mogelijkheden. Er wordt gewerkt aan een radiospotje en er komen voorlichtingsborden bij de waterwinkeltjes die mensen moeten attenderen dat je met een opleiding aan de waterschool iets kunt bereiken. Een waterkiosk is een levend bewijs.
Dinsdag 10 Nov. Er is weer geen les gepland want de studenten kunnen door de “ongeregeldheden” niet op school komen. Er komen 3 leerlingen opdagen en de rest moet thuis blijven. Wij zijn de gehele morgen bezig geweest met het vervangen van een laadregelaar voor de accu’s van de zonne energie installatie. Op zoek naar een leverancier die ze vervolgens niet meer had. Dan een ander adresje en je bent zo 1,5 uur verder. Ik ga eerst niet mee naar binnen in de zaak want als men een blanke ziet stijgen de prijzen met 20-30%. Sam onderhandeld en na een half uur loop ik nietsvermoedend ook de winkel binnen. De prijs is dan al afgesproken en voor ruim 800 USD hebben we een nieuwe Outback laadregelaar. We hopen nu dat het dieselverbruik voor het aggregaat stukken lager uitvalt. Elke dag de meterstanden bijhouden en we zullen het zien.
We krijgen bezoek van een paar andere NGO’s waaronder ook Margot de Greef. We praten met haar over het oprichten van een Haitiaanse rechtspersoon, een stichting, om formeel meer armslag te krijgen. We zijn tot op heden gewoon helemaal een “illegale” organisatie. Maar daar komt verandering in. Tot op heden hebben we de voor ons wellicht lange procedure die er aan kleeft willen vermijden. Eerst maar zien of het iets wordt en daar gaat het echt op lijken. De school draait, er zijn een flink aantal waterkioskjes gestart en iedereen wil voorwaarts.
Johan maakt elke dag lekker eten van de dingen die we in voorraad hebben. Gisteravond gebakken aardappels en wortels met een dikke omelet. Johan kan er wat van. Ik had een kilo kaas meegenomen en die is nu half op dus dat gaat helemaal lukken.
Vandaag eerst een uur gastles geven en dan naar Renee en Marjan in Gressier. 2 uur rijden . We gaan hun water testen en hun project bekijken. Ook een plan bespreken voor een nieuwe waterbron bij een schooltje in hun buurt. Hoop dat het "rustig" is onderweg.
Later meer.

• 12 November 2015 - 12:52

Tineke :

Weer mooi om te lezen....

• 12 November 2015 - 17:54

Cor En Jenny:

Fijn dat het goed blijft gaan!!!
    Toch hard werken zo te lezen.
    Blijf gezond, maar dat wil wel met zo'n goede kok!!
    Groeten van ons beiden

• 12 November 2015 - 19:34

Pytsje Kampen:

Verwacht veel maar accepteer wat aan geboden wordt( Ut it boekje Geduld)
    Wijd je met geheel je hart ,geest en ziel aan zelfs de kleinste handelingen. Dit is het geheim van succes.
    (Ut it boekje Troost)

• 13 November 2015 - 14:19

Gerrie :

Voorzichtig 'onderweg' Leo. En succes/plezier

• 14 November 2015 - 18:32

Ludianne:

Wat gaat de tijd al weer snel! Goed dat jullie plannen willen uitzetten voor reclame voor de waterkiosken en het laten uitgeven van het schoolboek:). Wel naar dat door de omstandigheden (weer) een groot deel van de leerlingen niet op school is komen opdagen. Hopelijk dat jullie met de aggregaat veel geld kunnen besparen en jullie juridisch veel meer armslag krijgen met een Haïtiaans rechtspersoon! Fijn dat papa elke dag zo lekker voor jullie twee kookt (Hollandse pot was papa thuis vroeger ook altijd goed in:D). Hoe was het gastles geven en het bezoek aan die Renee en Marjan verder? En voorzichtig onderweg, hè!

• 14 November 2015 - 18:55

Freerkje:

We zijn weer op de hoogte. Mooi werk en een goede terugreis. Kom net bij Stien vandaan. Effe een bakkie doen.