De eerste werkdag op school in Haiti - Reisverslag uit Port-au-Prince, Haïti van leo groendijk - WaarBenJij.nu De eerste werkdag op school in Haiti - Reisverslag uit Port-au-Prince, Haïti van leo groendijk - WaarBenJij.nu

De eerste werkdag op school in Haiti

Door: leo groendijk

Blijf op de hoogte en volg leo

09 November 2015 | Haïti, Port-au-Prince

Maandag 9 november.
De reis was lang maar we, Johan Hoogsteen en ik, kwamen zondagmmorgen om 8.00, netjes op tijd aan op Haiti. Ongeveer 32 uur na het verlaten van Kollum. Wat ik nog nooit heb meegemaakt is dat we een uur voor we Philadelphia zouden bereiken de gezagvoerder ons liet weten dat we een tussenlanding gingen maken in Albany, vlak boven New York. Hoezo brandstoftekort? Komt dat zo krap dan? Tegenwind? Of is het daar wellicht in de aanbieding geweest, kreeg je extra Texaco bonuspunten. Een kwartier tanken en dan weer verder kostte al met al een uur extra. Het halve vliegtuig mistte de aansluiting in Phili maar wij hadden gelukkig 4 uur overstaptijd naar Miami waar we ma 6 uur wachten verder zouden vliegen naar Port au Prince. Maar goed, veilig geland op Port au Prince Het locale jengelbandje, dat altijd klaar staat als een vliegtuig landt, begint te spelen zodra de eerste mensen uit het vliegtuig stappen. Nou ja, spelen? Er komt geluid uit de instrumenten. Een soort Caraibische muziek met steel drum en gitaartjes en een valse saxofoon. Je kunt er CD’s van kopen…… Men is heel enthousiast maar stoppen te spelen zodra de laatste passagier langs is gelopen en wellicht een fooi in de hoed heeft gedaan. Het aantal vliegtuigen af en aan hier is ongeveer 15 per dag of zo, dus dat is wel volt te houden voor de mannen.
Noel en Sam halen ons van de luchthaven en komen direct met het verhaal dat er stront aan de knikker is in het land. De situatie is explosief en her en der worden brandstapels gemaakt van autobanden. De bevolking komt in opstand tegen de niewe machthebbers die vorige week zijn bekendgemaakt na corrupte verkiezingen. Er wordt her en der geschoten dus nemen Sam en Noel een omweg om bij de school te komen. Ze weten precies waar we nog langs kunnen en na een lange omrit door allemaal steegjes en tussendoorpaadjes met een stop bij de supermarket komen we rond 11.30 aan op Ecole de leau, ons schooltje aan Route Lillavois in Bon Repos. De jongens vertellen van de schietpartijen van de afgelopen dagen en de blijvende onrust. Het zal wellicht enkele weken aanhouden….. We doen voorzichtig.
Vanmorgen 6 uur wakker en eerst koffie gezet. Johan is ook al wakker en is al aan het boenen. Het huisje is vies en stoffig en alle servies moet door de afwasteil van Johan. Gisteravond heb ik nog een rot en verschimmeld matras op de brandstapel gegooid want daar kropen de beesten door heen…..
In ieder geval zijn de leraren wel vroeg op school en begin ik 8.30 met een eerste meeting over de resultaten van het afgelopen jaar. Iedereen is positief. We maken een aantal afspraken over reclame voor de school via radio en internet en een steeds terugkerend verhaal over het afkomen van een eerste lesboek. Dat gaat moeizaam. Lay out en de kracht van het beperken komen aan de orde. We zjn anders bang date r een boek van 500 bladzijden komt hetgeen door niemand wordt gelezen. We gaan voor 50-75 pagina’s dubbelzijdig. Ik had gehoopt deze keer al een proefexemplaar te kunnen inzien maar helaas….
Vanmiddag de meegebrachte spullen doorgenomen en opgeborgen in het lab. pH meters geijkt en een nieuwe EGV meter getest. Verder veel oude mik weg gegooid want dat is hier lasting….. Ik ben zelf ook nogal bewaarderig maar hier kunnen zee r ook wat van. Zoals gewoonlijk staan in de hele school ook de klokken weer stil, net als een jaar geleden. Ik haal demonstratief de klokken van de muur en mekldt dat ik die mee terug neem naar Nederland. Protest. We need clocks. Ik vraag waarom de klokken dan stil staan. Schouders gaan omhoog. We halen batterijen en alles tikt weer zoals het hoort. In ieder geval zolang het duurt.
Johan, oud voorzitter van Haiti Project, gaat op bezoek bij een aantal families die hij persoonlijk steunt. De ouders van zijn geadopteerde kinderen en nog een paar bekenden. Hij wordt gereden door Koi, de chauffeur van Pere Wim.
T Was warm vandaag maar ik ben blij date r al een aantal flinke stappen zijn gezet. Straks even koken op de pitjes. Ik denk Macaroni met gehakt vlees. Als toetje een appel. Starks vroeg in bed want het werken is zwaar zo’n eerste paar dagen.
Later meer!!!

• 09 November 2015 - 22:50

Jan Postma:

Mooi dat je ons op de hoogte houdt Leo, heel veel succes.

• 09 November 2015 - 22:53

Gerrie:

Stront aan de knikker... Ik ben benieuwd naar hoe dit verder gaat daar Leo.
    Ondertussen veel succes!

• 09 November 2015 - 23:17

Aize:

Pas ook wat op jezelf aub. En veel succes.

Gr Aize

• 09 November 2015 - 23:21

Jan:

hou het veilig, mannen.

• 10 November 2015 - 08:35

Tineke :

Hey Leo....
    fijn dat de reis goed is verlopen. Nu succes op het schooltje.

Gr van ons

• 10 November 2015 - 11:42

Cor En Jenny:

Beste mannen,
    Wat een reis(verhaal)!!!!
    Goed zo Johan om alles een beetje hygiënisch te maken.
    Gaat het al beter met je griep?
    Wij hebben veel gereisd, maar beesten uit een matras, brr.
    Veel succes verder.
    En....bukken he, met die schotenwisselingen.
    Groeten van ons beiden

• 10 November 2015 - 14:39

Freerkje:

Gelukkig veilig aangekomen. Zoek de komende dagen ook dekking en succes aldaar.
    gr vanuit Burum

• 10 November 2015 - 21:22

Tineke:

Tsjonge, dat is wol wer in hiel oe-heden dêr. Hoopje dat it jim net belemmert yn it wurkjen. Wy hâlde dyn berichten yn e gaten. Undertusken de hannen even gear.

• 12 November 2015 - 19:20

Pytsje Kampen:

No kinst wol in boek skrieuwe leo else kear wer ferrassend as je oankomme en dan net genoch peut underweis ..Ja sa lear je wol mei omstandigheden om te gean en mei it sprekwurd .AS NET KIN SA MOAT MOAT IT MAR SA OF IT KIN.Sounens en moed winske foar else dei op,e nei!
    Groetnis fan Lolke & Pytsje

• 14 November 2015 - 04:37

Ludianne:

Pfff... wat een verhalen allemaal! En dan ook nog die schietpartijen en beesten die uit het matras kruipen.. Brrr, inderdaad! Wel humor hoe jullie op het vliegveld van Port-au-Prince worden onthaald met valse muziek makende muzikanten, en klokken aan de muur van de scholen die stilstaan, ha ha! Maar fijn dat dat schoolproject verder aardig goed loopt:). En hoe was het bij maman Jeanne en de rest van de familie, papa? Of anders, stuur dat maar even in een privé-mailtje. Hoor ik het dan wel! Succes daar verder! Xxx