de heenreis - Reisverslag uit Viçosa, Brazilië van leo groendijk - WaarBenJij.nu de heenreis - Reisverslag uit Viçosa, Brazilië van leo groendijk - WaarBenJij.nu

de heenreis

Door: leo groendijk

Blijf op de hoogte en volg leo

20 September 2015 | Brazilië, Viçosa

Zaterdagmorgen half twee op gehaald van huis. Vroeg op of eigenlijk laat naar bed. Zon Leo was jarig gisteren dus visite en nog even nazitten. Was mooi op tijd op Schiphol met 6 grote koffers met allerlei demo en practicumapparatuur. Paula en Luewton komen rond 5 uur aan en samen geven we onze bagage af zonder problemen. 6.15 op naar Lissabon. Moooi kort vluchtje en rond 9.15 vertrekt ons vliegtuig naar Belo Horizonte in Brazilie. Een lange vlucht van 9,5 uur maar je komt er vanzelf. Onderweg af en toe even geslapen maar t is behelpen in een stoel.
We komen mooi op tijd aan en de 3 karren bagage komt snel van de band. Ik heb zoals het hoort allerlei douanedocumenten gemaakt om de spullen door de douane te krijgen met een tijdelijke invoer. Garantiebrieven, uitnodigingsbrieven, paklijsten en Pro Forma factuur. Maar we nemen de proef op de som en lopen nietsvermoedend door de “nothing to declare” zone. Dat scheelt een boel gedoe en geld. In het officiele geval moet je de spullen tijdelijk invoeren en later weer uitvoeren. Met betaling van een borg gelijk aan de import heffiing die je bij uitvoer weer terug krijgt. Minus kosten natuurlijk want zo’n clubje ambtenaren werkt niet voor niets. Maar we lopen doodgewoon door de douane en we worden afgehaald door twee auto’s met chauffeurs van de Universiteit die on bijna 300 km oostwaarts naar Vicosa brengen.
In Belo Horizonte komen we langs het 3-0 stadion. Zo noemen ze dat hier. Nieuw gebouwd voor het WK vorig jaar. Hier heeft Nederland Brazilie in de semi finale verslagen met 3-1. Voelt wel goed. Belo Horizonte telt 3 miljoen inwoners en dat is een kleine stad..... Dan op naar Vicosa. Een mooie maar bochtige weg die ik wel eens met een motor zou willen rijden. Er is geen 300 meter rechte stuk in de weg te bekennen. Schommel wat heen en weer op de achterbank. Onderweg lekker gegeten. In een soort wegrestaurant waar een lopend buffet was opgediend. Je rekent af per kilo op je bord. Geen gek idee. We komen rond negen uur s avonds aan in het Hotel en iedereen wil snel naar bed. De wekker staat nog op Nederlandse tijd en dat is op dat moment 2 uur in de nacht. Ik ben dus ruim 24 uur onderweg geweest dus heb het wel even gehad. Ik hoef gelukkig geen klamboe op te hangen want er is geen mug te bekennen buiten of binnen. Dat is een verademing in vergelijking tot bijv Haiti, Benin of Kenya, waar je levend wordt lekgestoken. Dat zal lekker slapen.
Zondagmorgen ben ik ruim voor de wekker op (gezet op 8.00 uur) en ga mooi even buiten zitten bij het zwembad. 6.00 uur is nog vroeg hier maar mijn bio klokje heeft lak aan tijdverschil. Voor mijn gevoel ben ik goed uitgeslapen. T Is hier een heel rustige buurt en er is nog weinig leven in de brouwerij.
Straks even ontbijten en dan de spullen naar de universiteit brengen. Even kijken waar het heve sil.
Morgen beginnen we met de 5 daagse cursus. Ik heb er wel zin in.Vanmiddag nog even de puntjes op de i en dan gaan met de banaan. We hebben een groep van 16 studenten laten opdraven die theorie krijgen en in de middag een deel practicum. Leuk afwisselend. Ik hoop dat het met de warmte mee valt.

• 20 September 2015 - 13:59

Tjaard/conny:

groetjes vanuit Kollum, en we lezen met plezier de verslagen van je die nog gaan komen!

• 20 September 2015 - 14:07

Johan:

Hi Big Boss,
    Lijkt allemaal gesmeerd te gaan lopen!
    Hoop nog veel belevenissen in beeldende taal te ontvangen.
    De regering schijnt daar nog corrupter te zijn dan in Haïti.
    Hoop dat je dat ook nog even oplost.
    Ik heb ze al ingeseind dat je er aan komt.
    Veel sterkte en heel veel succes!
    Johan

• 21 September 2015 - 19:53

Ynte:

Leo,fijn je verslag te lezen.een gezegende trip.

• 21 September 2015 - 22:05

Aize:

Erg leuk dat je de tijd neemt om even een stukje over je belevenissen te schrijven. Altijd leuk om te lezen. Heel veel succes. Het zal wel goedgekomen jullie zijn met zijn drieën een zware delegatie :-)

• 21 September 2015 - 22:08

Aize:

Wat een enorm land............. 300km en dan nog maar een klein stukje op de kaart.