brutale apen! - Reisverslag uit Nairobi, Kenia van leo groendijk - WaarBenJij.nu brutale apen! - Reisverslag uit Nairobi, Kenia van leo groendijk - WaarBenJij.nu

brutale apen!

Blijf op de hoogte en volg leo

21 Januari 2015 | Kenia, Nairobi

Brutale apen
De afgelopen dagen hebben we hard gewerkt aan de opbouw van de zuiveringsinstallatie. S morgen 7 uur op en half acht een lekker stevig ontbijt met gebakken eieren. Het ging als een tierelier en twee technische mannen van het kampement luisteren nieuwsgierig naar onze uitleg. Men is straks verantwoordelijk voor het eventuele onderhoud en er zullen een aantal meetgegevens en analysewaarden doorgeseind moeten worden naar ons thuis. Ik wil weten hoe het systeem blijft presteren. Ze krijgen een analyse meetkoffer met de nodige spullen voor het meten van Fluor, Calcium en Magnesium, Chloor,kleur, troebelheid en bacteriën.
Men knikkert nu af en toe Chloor in de ruw watertanks omdat men vervuild water gebruikt. Dat hoeft nu niet meer. Maar men kan het nog wel meten want men gebruikt nog een tweetal andere tanks voor het spoelen van WC en de keuken.
De afgelopen dagen hebben we geleerd onze tent goed af te sluiten. Met een slot notabene. Eerst waren we er een beetje slordig in maar op een gegeven moment ziet Marco een aap met een snelle jelle lopen. Uit zijn tent natuurlijk want die zijn hier nog niet te koop. Later zag hij drie aen met snelle jelle’s en zijn andere energiekoekjes uit zijn tas. Lachen maar ze zijn brutaal.
Gisteren kwam een oppasser van het kamp bij mijn tent en vroeg op het scheerapparaat van mij was. Een mooie Philishave die me bekend voorkwam. Had een aap mijn scheerapparaat bij de wasbak weg gehaald. Ik ben nu op zoek naar een kale aap. Gelukkig heeft de jongen hem weer terug gevonden.
S Nachts hebben de grotere apen veel herrie in de bomen rondom de tenten. Af en toe vechten ze en hoor je dat er eentje uit de boom fl....... valt. Verder slaap ik hier goed vanwege de lage temperatuur. Da’s beter dan Haiti of Benin. T Is hier hoger.
Gister kwam het eerste drinkwater uit de kraan en het was een emotioneel moment voor mij. Na maanden van voorbereiding zag ik het resultaat waar je het voor doet. Een voor een kwamen mensen op de waterkraan af en men ging proeven. “Geen zout water meer!!!” “Het smaakt heerlijk”. “Thank you very much!!!!”. Het nieuw ging als een lopen vuurtje dor het kamp en op een gegeven moment kwam men met flessen en jerry cans om water te halen. Daar doe je het voor. Allemaal blije mensen die maar riepen “ It ’s not salty!!!”.
Tot nu toe moest men lichtelijk zout water drinken. Een miniem verschil maar men kreeg er vaak dorst van en ging daarom veelal naar de vervuilde rivier waar men vuil maar niet zout water kon drinken. De minst slechte optie. Nu kan men het grondwater uit de ooit geboorde bron drinken na onze gebouwde zuivering. Bingo.
Later meer
Greetz, Leo

• 21 Januari 2015 - 16:53

Tineke:

Hey Leo..

Wat weer een prachtig mooi verhaal. Helemaal geweldig dat je water uit de kraan ziet komen voor ons zo gewoon voor hun zo bijzonder!!!!
    En dan die apen.... Doet me denken aan het reclame spotje wat hier op t.v is over die schaatser die ook een snelle Jelle eet. Hij schaatst van hier naar de noordpool....Je snapt hem al ik doe mijn deurtjes vannacht goed vast want ik wil die brutale aap hier niet aan mijn bed.
    Een dik kussie van je kleine(schoon)zussie

• 21 Januari 2015 - 19:21

Lolle:

Moai wurk Leo
    Lekker tusken de familje les ik wol.
    Groetnis Lolle

• 21 Januari 2015 - 19:31

Klaas:

Prachtig Leo, daar doe je het voor. Je bent een KEI kerel.

Groet Klaas.

• 21 Januari 2015 - 22:04

Trix En Johan:

Grandioze verhalen. Geweldige opstekers!
    Ze smaken naar meer.
    We kijken er naar uit.
    Veel sterkte ouwe doorzetter.

Trix en Johan

• 22 Januari 2015 - 09:40

Hendrik:

Leo,
    We blijven met genoegen lezen en smullen van jou op de lachspieren werkende verhalen.
    Ga zo door. Groeten Hendrik en Tineke