26 september in Port au Prince - Reisverslag uit Port-au-Prince, Haïti van leo groendijk - WaarBenJij.nu 26 september in Port au Prince - Reisverslag uit Port-au-Prince, Haïti van leo groendijk - WaarBenJij.nu

26 september in Port au Prince

Door: leo groendijk

Blijf op de hoogte en volg leo

27 September 2014 | Haïti, Port-au-Prince

Vrijdag 26 september
Geen stroom meer vannacht. Dus zonder ventilator in het huisje die de muggen een beetje verjaagd. Ook ons koelkastje wordt warm van binnen en dat zorgt voor smeltende kaas. De kilo Poeisz kaas die ik had meegenomen is al bijna op dus dat scheelt. Er zijn veel kazers op de kust. Overigens jammer want perenjam en pittige pindakaas komt me de ..... uit. Vooral de pittige pindakaas is een aanslag op je keel. De accu’s van de school worden hard minder om een of andere reden dus dat word spannend. Het aggregaat kan altijd stroom leveren maar dat kost diesel en het maakt lawaai. Dat wil je s nachts zeker niet horen. We moeten maar eens even wat metingen doen aan laadstromen en verbruikers van elektriciteit optellen en wat rekenwerk doen. Er is altijd wel weer wat dat om een aanpak vraagt.
Deze dag staat in het teken van het bezoek van DLO Haiti, een stichting uit Amerika die hun personeel van grote watervoorzieningen her en der in Haiti bij “ons” op laat leiden. Verder komt er ook iemand van Healing Waters, ook een stichting die watervoorziening doet bij kerken en scholen in het hele land. Zij willen graag dat wij hen technisch komen ondersteunen want ze hebben zelf geen verstand van water en dus geen personeel daarvoor. Toch moet je je waterleiding af en toe poetsen en onderhouden. Filters spoelen en pompen vervangen etc.
Morgen hebben we een reünie gepland voor de “oud” leerlingen van de eerste 4 cursussen. Ontmoeting en ervaringen uitwisselen. Afsluitend gaan we een colaatje drinken en een beetje eten (rijst met bonen en kip). Naast veel tegenslagen zijn er ook positieve verhalen te melden. Zo kunnen de eigenaren van 5 watershops hun ervaringen vertellen over het opstarten van, en het verdere runnen van hun eigen waterwinkeltje.
De vijfde werkt echter nog niet want er zijn nog problemen met de elektriciteit. De overheid regelt af en toe elektriciteit. Wij hebben ook al 5 dagen geen elektriciteit gehad terwijl je er wel gewoon voor betaald. Een vast bedrag per maand en ze sluiten je aan op de stroompaal. Maar of er stroom is , is altijd maar weer een vraag. Er komt volgend jaar een muntjes systeem. Nou dat zal een mooie boel worden. In de rij voor muntjes en dan nog maar zien of er stroom op de paal komt. De rijkere buurten in Port au Prince, ja die zijn er, hebben altijd stroom. T Wordt eerlijk verdeeld naar inkomen laten we maar zeggen....
Jan heeft een kilo spaghetti gekookt en die is in een mum op. Hij kan lekker koken.
Vanavond ga ik vroeg slapen want ik ben de muggen zat die massaal opkomen vanwege de dikke buien de afgelopen dagen. Ik ga lekker onder de klamboe. Jullie onder de wol?
Later meer,
Greetz
Leo

• 27 September 2014 - 07:42

Johannes:

Hoi Leo,

Blijven lastige omstandigheden. Goed dat je ons er van vertelt en op zo'n leuke manier. Vandaag komen wij met de groep bij elkaar die in november naar de Dominicaanse Republiek gaat. Doe Franklin de groeten en we zijn erg nieuwsgierig naar zijn ervaringen.

Groet en Zegen,
    Johannes

• 28 September 2014 - 13:39

Aize :

Het is hier lekker weer Leo. September 2014 heeft in Nederland temperatuur en droogte records gebroken. Nog even en het wordt hier net zo warm als in Haiti ;-)
    Andere organisaties weten de waterschool inmiddels te vinden begrijp ik. Dat is een mooi resultaat. Werk voor de leerlingen?

Succes,
    Aize