Een tussendoor dag - Reisverslag uit Port-au-Prince, Haïti van leo groendijk - WaarBenJij.nu Een tussendoor dag - Reisverslag uit Port-au-Prince, Haïti van leo groendijk - WaarBenJij.nu

Een tussendoor dag

Door: leo groendijk

Blijf op de hoogte en volg leo

24 September 2014 | Haïti, Port-au-Prince

Woensdag 24 september
Een lekker koel begin vanmorgen. Alles is relatief maar 25 graden is niet gek hoor. De regen heeft de boel opgefrist. Vandaag is er geen les maar een opruimdag. De leerlingen hebben morgen een toets en hebben tijd om te leren. Wij gaan deze dag nuttig maken met intern overleg. Alle zaken die we de afgelopen dagen hebben aangetroffen moeten worden besproken maar vooral opgelost. Ook praten we over de toekomst van de school. Morgen hebben we in de middag een team meeting. Tja problemen stapelen zich hier in de tijd altijd op. Elke dag is er wel wat en het leren oplossen van problemen loopt langzaam. Eigen initiatief proberen we er in te stampen.
Zo was er bij aankomst geen gas in het keukentje. Fles staat leeg. Printerpapier is op. De klok staat stil. De accu van de generator is stuk en men start het ding met de autoaccu. De diesel voor de generator was op dus een avond geen electrisch helaas. Het gereedschap in de werkplaats ligt overal maar de mannen hebben het de laatste dagen razenddruk gehad om twee watershops klaar te krijgen. Een pomp in de praktijkruimte is defect. Condensator doorgebrand... De roermachine op het lab is defect, snaartje moet geplakt worden maar de lijm is hard. De speakers van de computer voor filmpjes ligt half uit elkaar zodat je hem niet meer harder of zachter kunt zetten . Duck tape doet wonderen. De banden van de schoolauto zijn versleten (t heeft hier wat te lijden hoor. 25000 km met een setje 4 WD banden!) Zo is er een hele waslijst gemaakt en veel problemen zijn al simpelweg opgelost. De banden worden vandaag gewisseld. Er zitten gewoon gaten in de buitenband waar je je vinger in kunt steken. 4 banden voor 900 USD. Oeps wat een bedrag. Even googelen en in NL heb je ze voor 90 USD per stuk. Maar ja ik zie me al met elk een band om de nek het vliegtuig in stappen. Alles is hier (veel te) duur!! T Is niet te bevatten maar we hebben er mee te dealen. De auto is hard nodig voor het installatiewerk en het periodieke waterkioskbezoek .
Weche en Sander zijn met een sopbeurt op het lab bezig en ik heb een demonstratie pH meter ijken gegegeven aan Samson en Weche. Er stonden wat teveel oude monsters her en der. Iets wat ik wel herken van onze eigen school.
Een pluspunt! De muggen hebben geloof ik ook vrij vandaag. T Valt reuze mee. Ook de tijgermug heb ik gelukkig nog niet gezien. Als ie mij ook maar niet ziet want dan ben je de sjaak.
Franklin, onze dominicaanse student leert snel. Rekenen is nog steeds lastig. Gram per liter en % oplossing , verdunnen van watermonsters etc worden doorgenomen. Hij vindt het zichtbaar leuk.
Vanmiddag ga ik wederom les geven aan Franklin met als onderwerp “water in de wereld” voor een algemeen beeld over de waterproblemen hier en daar. Ik hoop ook van hem daarbij te leren wat de Dominicaanse problemen zijn. Daar gaan we dan op focussen.
Vanavond gaan we een rummetje drinken, de favouriete drank hier op Haiti. Maar morgen gezond weer op.
Later meer.
Greetz, leo

• 24 September 2014 - 20:54

Jan Postma:

Goed bezig Leo, nog heel veel succes.

• 24 September 2014 - 21:19

Johan Hoogsteen:

Hoi optimist,

Wat een heerlijke lectuur doe je ons toekomen.
    Fantastisch dat vermogen tot relativeren.
    Vasthouden en doorgaan. Heel veel sterkte.
    Veel succes!

Johan

• 24 September 2014 - 21:26

Aize:

Gelukkig heb je twee rechterhanden Leo! Scheelt een slok op een borrel.

• 24 September 2014 - 23:15

Leo (F):

He Leo, mooi verslag, veel succes daar, goed om te horen dat ze daar ook ducktape gebruiken.

• 25 September 2014 - 11:45

Arie:

Leo,
    Wat schrijf jij toch leuk.
    Ik lees jouw stukjes steeds met veel genoegen.
    Sterkte met al die uitdagingen daar.
    Groet,
    Arie

• 25 September 2014 - 14:01

Paula:

Ha Leo,

Leuk om te lezen weer! Zet hem op. Je kunt je wel erg nuttig maken daar.

Groetjes,
    Paula

• 25 September 2014 - 20:21

Klaas:

Pracht verhaal Leo. Wat bist do geweldig bezig . En net tefolle rum drinke. Groeten ut kollum.

• 26 September 2014 - 17:35

Pytsje:

Dag Leo,

Mijn reactie op dyn dwaan en litten is wat traag ,mar der wiene hjir omstangheden tussen troch dy,t eerst oan,e kant moasten.Wat ik sa lezen ha ,datst wer hiel goed dwaande bist. Zonder strijd gijn overwinning.Sa is der ek en do moast der mei skipperje.Mar dat kist oars hiest al lang mei dyn missie ophalden.Geweldig dat die drive sa fest halde kinst Super!!
    Winskje dy kreft sounens en wiisheid ta.En in goede reis nei hus.
    Groetnis fan Pytsje

• 26 September 2014 - 17:35

Pytsje:

Dag Leo,

Winskje dy kreft sounens en wiisheid ta.En in goede reis nei hus.
    Groetnis fan Pytsje