Zondag 9 september, naar de kerk - Reisverslag uit Port-au-Prince, Haïti van leo groendijk - WaarBenJij.nu Zondag 9 september, naar de kerk - Reisverslag uit Port-au-Prince, Haïti van leo groendijk - WaarBenJij.nu

Zondag 9 september, naar de kerk

Blijf op de hoogte en volg leo

10 September 2012 | Haïti, Port-au-Prince

Vanmorgen ben ik naar de kerk geweest. Je kan hier te kust en te keur. Alle soorten en smaken zijn aanwezig. Een ding is overal gelijk. Allemaal maken ze veel lawaai. Vanaf 6 uur s'morgens begint het al en ik had Decembre, onze leraar die als bijaan dominee is hier in de straat, gezegd dat ik "zijn" kerk, aan de overkant van de straat zou bezoeken. De kerk van Coer d Haiti, hier op het terrein begint iets later en de kerk daarnaast weer op een andere tijd. Ik denk dat er hier over 300 meter wel 10 kerken zijn te vinden. "Waar een of meer zijn verenigd in Mijn naam zal ik zijn.." zo staat ergens geschreven. En ze zitten allemaal tjokvol en er wordt vol overtuiging gebeden en gezongen en de dominees schreeuwen het van de daken.
In Decembre zijn kerk zitten de mannen links, de vrouwen rechts en de kinderen achterin en een drummer en een een paar zangers /zangeressen voorin. De drummer speelt op een drumstel dat ingezakt is. Hij heeft de floor tom gewoon op de grond staan en de stokken lijken gewoon boomtakjes. Maar er komt lawaai uit en daar gaat het om. Decembre speelt op een stoffig keyboard via een gigantische box die zijn beste tijd heeft gehad. Maar er komt wel veel herrie uit en dat is belangrijk. De boks is een van de twee waarvan eentje het heeft begeven geloof ik. Die ligt vol vuilnis. Geloven en zingen en prijzen is een kwestie van goed je stem laten horen.
De kerk bestaat uit een paar betonnen ruwe muren die ooit nog eens gestuucd moeten worden en het betonijzer steekt her en der uit de muren. Het dak bestaat uit een serie nieuwe golfplaatjes die Isaac hebben overleefd. De kerk 30 meter verderop hadeen tentdak en dat is in zijn geheel ingestort door de orkaan. Een beamer straalt zijn beeld op een stuk ruwe muur voor in de kerk. Ik weet niet of de beamerpiloot kan lezen want hij krijgt af en toe een schop van zijn buurman omdat de foute pagina er voor staat. (Ik herken dat overigens wel van kerken in NL). Maar iedereen zingt en stoort zich er niet merkbaar aan. Na een half uur houd ik het voor gezien en ik ga met onze jongens ontbijten. Later komt Decembre nog even bij ons langs. Verder vandaag wat geluierd en omgehangen in huis want buiten is het niet te harden. Veel water en koffie en s middags komt Noel op bezoek met een paar kennissen van hem die een WaterPurifier willen voor de verkoop van water. We leggen alles uit en na een uurtje vertrekken de mensen weer. Dan gaan Sander en Jan eten maken, prut met hete pindasaus. Alles wat Sander en jan maken is heet. Het smaakt goed en ik neem en derde douche die dag. dat frist op want het water is altijd koud. De eerste liters zijn warm doordat de leiding over het dak loopt.
Verder nog wat les voorbereid voor morgen en we hebben samen naar Ali Osram geluisterd via You tube. Ook pigmeat, strawelte en dikke rinus komen voorbij op de laptop. Ik begin af te tellen. Nog 4,5 lesdag en ik moet gaan strepen in mijn programma. De egenwater opvang laat ik vallen en sander zal gaan proberen dit onderdeel later te gaan behandelen. Gaat helemaal lukken hier.
Vrijdag vertrek ik naar NY en de volgende dag naar huis. Ik zie er wel naar uit want de warmte vraagt veel energie van een mens.
Maar eerst nog even doorzetten....
oant sjen
Leo

• 10 September 2012 - 09:58

Andre:

Ha Leo, hoe herkenbaar alles.
    En de zondag daar kun je net zo vol maken als je wilt. Hoop dat het afkomt, dat drukke programma van je.
    Sterkte deze dagen en hartelijke groet van ons

• 10 September 2012 - 16:33

Marten:

Goeie Leo! Leuk om eens te lezen hoe het er daar aan toe gaat op een doorsnee zondag, en verder te volgen wat je allemaal doet daaro. En wat zijn een paar weken dan al snel weer om! Ik hoop dat het toch lukt om alle kennis over te kunnen dragen die nodig is. Veel succes nog deze week. Tot ziens, en Gods zegen,

Marten

• 10 September 2012 - 18:27

Andrea:

Hoi Leo, ik vind het leuk om je verhalen te lezen. Ben benieuwd naar de rest van je drukke programma. Het was hier gister ook erg heet, volgens mij net zo heet als bij jou, gewoon tropisch warm. Ik wens je een fijne reis terug naar huis. Ondertussen vermaak ik je thuisfront af en toe wel ff, dan komen ze de tijd ook sneller door. Je vrouw begint onwennig te worden, zei ze. Ze heeft voor jou een speciale Herman bewaard, zei ze laatst. Groetjes en tot ziens. Andrea
    Nog 1 vraagje: heb je daar al met je handen moeten eten?

• 10 September 2012 - 19:14

Klaas:

Heee Leo, wat een kerken, als ge in nood gezeten, staat ook ergens geschreven. Wel eens mooi om mee te maken daar. Daar kan dus ook wel een nieuw drumstel heen, en anders doen ze het maar op lege drums ofzo.
    Dus de langste tijd zit er al weer op. Nog een paar dagen zweten en dan naar huis. Doe je best nof ff en oant sjen. Klaas.